Food & Beverage, Consumable Substances
De concurrentiestrijd is hevig in de voedingsmiddelenindustrie. Gezondheid (suiker, vet, zout, allergieën) en milieu (CO2-footprint, vlees) zijn dominante thema’s. De strijd van de merken om een plek op het schap van de machtige supermarkten is feller dan ooit. Tegelijkertijd zijn die supermarkten verwikkeld in een continue prijzenslag en komen er nieuwe distributiekanalen op, denk aan de thuisbezorging van maaltijdboxen. Food-producenten moeten op deze trends kunnen inspelen met kostenreductie en innovatie.
Enerzijds vereist dat stabiele productieprocessen die continu de gevraagde output leveren, met minimale stilstand. Daarvoor is een betrouwbare automatisering van de productie nodig en een snelle reactie bij storingen. Foodproducenten willen echter geen grote hoeveelheden reserve onderdelen meer aanhouden en hebben vaak nauwelijks nog een technische dienst. Standaardisatie van componenten brengt hier uitkomst. Daarnaast is uiteraard een snelle service nodig, terwijl uitgekiend onderhoudsmanagement de ongeplande én de geplande stilstand kan minimaliseren. Over dit alles zijn afspraken te maken met de technisch distributeur die zowel de mechanische en elektrotechnische supply als de technologie levert.
Anderzijds moeten productielijnen flexibeler worden om snel te kunnen overschakelen op een ander product, nu het assortiment blijft groeien en productintroducties elkaar steeds sneller opvolgen. Daarbij zullen de lijnen ook geschikt moeten zijn voor verpakking van kleine hoeveelheden product, zoals de afgepaste ingrediënten in maaltijdboxen. Dat vereist nauwkeuriger dosering en handling. Kortom, de automatisering gaat naar een hoger niveau, waarbij de PLC-besturing nog slimmer moet.
Daar komt nog bij dat de eisen aan de voedselveiligheid steeds strenger worden. Componenten in de lijn, zoals aandrijvingen, moeten food-grade zijn en complete lijnen moeten eenvoudig reinigbaar zijn. En dan wil de producent ook nog overschakelen op LED-verlichting in de productiehal, met het oog op kostenbesparing en reductie van het energieverbruik (duurzaamheid). Het zijn allemaal eisen en wensen waarvoor de technische value-add distributeur de juiste competenties in huis heeft. Een goede samenwerking met deze partner houdt de voedingsindustrie daarom gezond.