text.skipToContent text.skipToNavigation
 

Perslucht: besparen en elektrificeren


Perslucht is ‘dure energie’, zeker als een installatie veel lekt. Bedrijven besteden echter vaak weinig aandacht aan perslucht als kostenpost en CO2-emissiebron. Uit oogpunt van financiën en MVO laten ze dan kansen liggen. Slijpschijvenproducent Saint-Gobain Abrasives pakte de handschoen wel op en liet itsme ultrasoon onderzoek doen. Dat resulteerde in een overzicht van lekkages en besparingspotentieel. Het bedrijf heeft de meeste lekkages al verholpen en buigt zich nu, weer samen met itsme, over het elektrificeren van bepaalde aandrijvingen. Want dan vertonen ze minder slijtage en bovendien is elektriciteit goedkoper dan lucht.

Saint-Gobain Abrasives in Eibergen – het vroegere Flexovit, dat als merknaam voortleeft – gebruikt veel perslucht bij de productie van slijpschijven. Daar hoort luchtlekkage bij, weet maintenance leader/engineer Patrick Banning. “Als je door de fabriek loopt, kun je het op sommige plekken horen sissen.” Maar er zijn altijd ook onhoorbare lekkages en alles bij elkaar zorgt dat voor een flink luchtverlies. De compressoren moeten dan onnodig meer perslucht opwekken om dat te compenseren en verbruiken dus meer energie dan nodig zou zijn bij een (nagenoeg) lekvrije installatie. Meer energie betekent meer kosten en meer CO2-emissie. Financieel voordeel en maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) gaan dus hand in hand bij het aanpakken van lekkageproblemen.
 

Bevindingen en aanbevelingen

“Als hoofd van de technische dienst werk ik al een aantal jaren samen met itsme, dat een groot contract heeft met Saint Gobain”, vertelt Banning. “Als ik met een vraagstuk zit, kan ik dat altijd bij hen neerleggen: hoe we het moeten aanpakken, wat de beste oplossing is. Aan perslucht hadden we al een tijdje niets gedaan, dus in overleg met itsme leek het ons verstandig om daarnaar te kijken. We hadden wel onlangs de compressoren vernieuwd. Met de datalogging die erop zit, kunnen we goed ons verbruik volgen, dus ik had al een indruk van de mogelijke verliezen.”

“Ook krijgt de klant een overzicht van de mogelijke energiebesparing”

itsme gebruikt ultrasone meetapparatuur om lekkages op te sporen, vertelt technisch adviseur Cees Rademaker. “Deze meetmethode kan, ook voor ons onhoorbaar, geluid detecteren en er een waarde aan geven; deze meetwaarde wordt omgerekend naar luchtverlies. We pakken dit professioneel aan en leveren de klant een uitgebreid rapport. Daarin staan naast onze bevindingen, voorzien van foto’s van de probleempunten, ook aanbevelingen, inclusief een offerte voor de componenten die zouden moeten worden vervangen. Tot slot krijgt de klant een overzicht van de energiebesparing die, door het verhelpen van de lekkages, haalbaar is.”
 

Materialen en aandrijvingen

Vorig najaar deed itsme een onderzoek bij Saint Gobain Abrasives. Banning was niet verbaasd over de bevindingen. “Ik had het wel verwacht, afgaande op wat ik in de fabriek her en der hoorde en het feit dat sommige componenten zo verouderd waren dat die echt wel vervangen moesten worden. Het was duidelijk de moeite waard om ermee aan de slag te gaan. We hebben de benodigde materialen besteld bij itsme en zijn de lekkages tussen de bedrijven door gaan verhelpen. In de meeste gevallen hebben we dat bij het regulier onderhoud meegenomen, anders moesten we er machines apart voor stilzetten. Deze zomer hopen we het meeste gereed te hebben. Naar schatting van itsme levert ons dit jaarlijks 28.000 euro op aan besparing op de energiekosten.”

“Het was duidelijk de moeite waard om ermee aan de slag te gaan”

Daarmee is het persluchtverhaal echter nog niet klaar, meldt Banning. “Samen met itsme zijn we nu ook aan het kijken of we pneumatische aandrijvingen van cilinders kunnen vervangen door elektrische. Want het energieverbruik voor elektrisch is goedkoper dan dat voor lucht. Daar komt nog bij dat we nu met veel slijtage zitten. Operators kunnen zelf de pneumatiek inregelen, of beter gezegd ontregelen, doordat ze de cilinders zo snel zetten dat die op de dempers inslaan. Standaardpneumatiekcilinders kunnen we niet mooi laten opstarten of afremmen. We schrikken van de slijtage die we daardoor aan de dempers hebben. Voor elektrische aandrijvingen kunnen we een beter beheersbare beweging instellen, met een mooie ramp-up en ramp-down. Dat gaan wij doen zonder dat de operators nog aan de instelling kunnen komen.” 
 

Minder slijtage, meer producten

Voor het onderzoek naar elektrificering van aandrijvingen is itsme weer de partner, zegt Banning. “Zij doen dat in samenwerking met Festo, zodat wij daar geen omkijken naar hebben. Voor ons is itsme het aanspreekpunt voor het hele concept, inclusief het programmeren van servo- en stappenmotoren.” Banning heeft voor dit project nog geen harde tijdsplanning. “Dit jaar beginnen we met een prototype op één machine. Omdat we hier slijpschijven maken, werken we in een abrasieve omgeving, reden waarom veel cilinders het niet lang volhouden in onze fabriek. We laten daarom het prototype een jaartje draaien. Als de slijtage daaraan acceptabel is, gaan we uitrollen.” Dat vergt wat ombouw van machines, verklaart Rademaker. “Vervolgens heeft het voor de klant wel meerdere voordelen. Die is dan niet meer afhankelijk van perslucht voor deze machines en heeft dus de mogelijkheid om de beweging te optimaliseren. Daardoor kan hij in dezelfde tijd meer producten maken.”


 

 
 

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws:

  • NEWS
    16 apr. 2025
    Schneider Electric - Modicon Edge I/O NTS
    Modicon Edge I/O NTS, het nieuwste IP20 distributed I/O-systeem van Schneider Electric, is meer dan alleen een Input/Output-systeem. Het systeem is ontworpen om machinebouwers, systeemintegratoren en industriële eindgebruikers te voorzien van de tools die ze nodig hebben om succesvol te zijn in een digitale wereld die steeds meer wordt bepaald door data. De mogelijkheid van het systeem om gegevens samen te voegen en veilig te delen maakt slimmere besluitvorming en betere operationele prestaties mogelijk. Met open Ethernet-protocollen voor connectiviteit met een verscheidenheid aan apparaten en architecturen, OPC UA-technologie die veilige communicatie en interoperabiliteit mogelijk maakt, en hardware-geïntegreerde cyberbeveiliging, helpt Modicon Edge I/O NTS connectiviteit, prestaties, beschikbaarheid en verbeterde netwerkbeveiliging te garanderen. Het systeem voldoet bovendien aan de geldende cybersecurity-regelgeving. Dit stelt eindgebruikers in staat om veilig toegang te krijgen tot hun data en deze optimaal te gebruiken, wat de industriële efficiëntie, flexibiliteit, duurzaamheid en winstgevendheid verhoogt.
    Lees verder
  • NEWS
    14 apr. 2025
    Niedax - MTC
    De Niedax MTC is een sterke en stabiele klikbare draadgoot en verkrijgbaar in diverse uitvoeringen en vormen. Met de unieke geïntegreerde koppeling worden de verschillende delen simpel en snel aan elkaar geklikt.
    Lees verder
  • NEWS
    11 apr. 2025
    Finder - Tijdrelais 80.01
    Finder introduceert met de 80.01.0.240.N000 een nieuw modulair tijdrelais in de Serie 80 met NFC-techniek. Het tijdrelais is dankzij deze NFC-techniek programmeerbaar vanaf een smartphone met de Finder Toolbox-app.
    Lees verder
  • NEWS
    9 apr. 2025
    Eaton - Nieuwe generatie XV100 en XV300 HMI's cyber secure
    Eaton maakt zijn XV100 en XV300 HMI-series klaar voor de toekomst en introduceert een nieuwe generatie XV-102, XV-303 en XV-313 touchpanels. Nieuw zijn de nog snellere processoren en een nieuw Linux-embedded besturingssysteem met geavanceerde cyber security. De vorm, montagefitting en functies blijven verder onveranderd.
    Lees verder

Misschien vindt u deze succesverhalen ook interessant:

  • TESTIMONIAL
    2 apr. 2025
    TR Service - Future-proof laagspanningspaneel
    TR-Service verzorgt industrieel onderhoud met inzet van alle disciplines, van elektrisch en mechanisch tot hydraulisch en pneumatisch. Met ondersteuning van Breemes installeerde het bedrijf een groot laagspanningspaneel. “Nadat ik met hen mijn summiere plan had besproken, besloot ik het gewoon te gaan doen”, vertelt directeur-eigenaar Raoul Tielens. Op suggestie van Breemes is het paneel future-proof gemaakt door het voor te bereiden op power monitoring.
    Lees verder
  • TESTIMONIAL
    19 feb. 2025
    Peeters - Jong bedrijf, nieuwe spullen
    Sinds de start enkele jaren geleden ontwikkelt Peeters Robotic Solutions zich stormachtig met projecten in binnen- en buitenland en standaardoplossingen voor industriële pallettisering. Het bedrijf gaat mee met de nieuwste stand van de techniek, onder meer wat betreft elektrische en pneumatische aandrijvingen van Festo. Daarvoor doet het een beroep op itsme. “Dankzij hun kennis en kunde kunnen wij bij klanten met innovatie aan de voorkant zitten.”
    Lees verder
  • TESTIMONIAL
    26 dec. 2024
    Kusters - Gewicht in de schaal leggen
    Kusters zocht voor zijn machines voor ontwaarding van bankbiljetten een weegoplossing die eenvoudig was te integreren in de Siemens-besturing. Via itsme kwamen ze in contact met de juiste kennisdragers bij Siemens. “Voor ons als Kusters is itsme naast leverancier ook een kennisbron, waarmee we bepaalde onderdelen en processtappen co-engineeren, zoals dit weegsysteem.”
    Lees verder
  • TESTIMONIAL
    22 nov. 2024
    Eneco - Groen licht voor groene stroom en stoom
    Eneco Bio Golden Raand, gelegen in het havengebied van Delfzijl, zet biomassa om in groene stroom én groene stoom. Jaarlijks verwerkt de centrale circa 300.000 ton afvalhout vanuit Nederland en omliggende landen. In het kader van Eneco’s klimaatambitie is in 2022 een begin gemaakt met het vervangen van de bestaande tl-verlichting, in en bij de boilerroom. Het project werd onder toezicht van itsme uitgevoerd. “Daarin waren twee factoren belangrijk: de prijs natuurlijk, maar ook het stukje service.”
    Lees verder

Kijkt u ook eens naar deze trainingen die we aanbieden:

  • TRAINING
    14 feb. 2025
    PROFINET CPNE
    Waar de Certified PROFINET Installer zich concentreert op het fysieke netwerk, gaat de Certified PROFINET Engineer dieper in op het protocol en de configuratie van het netwerk.
    Lees verder
  • TRAINING
    14 feb. 2025
    PROFIBUS CPE
    Waar de Certified PROFIBUS Installer zich concentreert op het fysieke netwerk, gaat de Certified PROFIBUS Engineer dieper in op het protocol en de configuratie van het netwerk.
    Lees verder
  • TRAINING
    14 feb. 2025
    WinCC-SCADA2
    Deze training behandelt de gevorderde elementen van WinCC SCADA
    Lees verder
  • TRAINING
    14 feb. 2025
    PCS7-SAFE V9
    Begrijpen en configureren van de Safety matrix en programmeren van de veiligheidsfuncties binnen PCS7.
    Lees verder