Solide relatie uitgebreid met lucht
Lasbedrijf en machinebouwer Leenstra heeft voor de levering van elektrotechnische materialen al meer dan twintig jaar itsme als vaste partner. Door een recent machinebouwproject is de relatie verbreed naar mechanische producten, in het bijzonder de pneumatiek van Festo. Het project betrof een machine voor de fabricage van betonnen elementen en het maakte de samenwerking tussen Leenstra en itsme alleen maar meer solide.
Leenstra in Drachten (65 medewerkers) is specialist in het samenstellen en lassen van staalproducten voor sectoren als de bouw, automotive, offshore en recycling. Eigenaar is sinds 1990 VBI (Verenigde Bouwproducten Industrie), onderdeel van Consolis, een grote Europese onderneming gespecialiseerd in het maken van betonproducten. Leenstra voert ook eigen producten voor de bouw, te weten klemmen voor het veilig hijsen van betonplaten en valbeveiliging voor medewerkers die op hoogte werken. Tot slot is het bedrijf vanuit zijn historie met VBI en andere klanten nog altijd actief als bouwer van machines voor de fabricage van elementen van gewapend beton.
Elektrotechniek én pneumatiek
De Leenstra casters maken betonnen elementen, met of zonder wapening, van maximaal 5,25 meter lang bij 1,25 meter breed en met een maximaal productgewicht van 2.500 kilo. De machines zijn gebaseerd op de methode van directe ontkisting. Ze kennen een hoge graad van automatisering voor het vullen van de mallen, het verdichten van het beton door trilling, het afwerken, het laten drogen aan de lucht en tot slot het afvoeren van de uitgeharde elementen. Het zijn machines van maar liefst 41 bij 15 meter. “Daardoor loont het om na tien of twintig jaar een ombouw uit te voeren”, vertelt hoofdconstructeur Ronald Terpstra. Met goed onderhoud blijft het constructiewerk nog lang goed, terwijl het productiedeel, inclusief besturing en aandrijftechniek, met nieuwbouw weer op de laatste stand van de techniek kan worden gebracht. “Dat scheelt enorm in de kosten vergeleken met complete nieuwbouw, wat we ook doen.” Voor levering van de materialen bij dergelijke projecten werkte Leenstra altijd samen met itsme voor de elektrotechniek en met Festo voor de pneumatiek, inclusief de schakelkasten.
Vragen over itsme's ontzorging?
Vul het formulier in en we nemen contact met je op!“Over een aantal jaren zal de verhouding elektrotechniek-pneumatiek 50/50 zijn”
Toen vorig jaar met het project ‘Master Caster’ weer een ombouw op de rol stond, werd daarin ook meteen gekeken naar de nieuwe mogelijkheden die de geleidelijke verschuiving van pneumatische naar elektrische aandrijving biedt. “Deze verschuiving dient zich breed in de industriële automatisering aan”, verklaart Terpstra. Accountmanager Arthur Cooke van itsme onderschrijft dat. “Wij zijn Festo-dealer en zien dat onze klanten steeds meer elektrische aandrijvingen gebruiken om bijvoorbeeld de bewegingen van cilinders aan te sturen. Want lucht is een duur medium. Ik verwacht dat over een aantal jaren de verhouding 50/50 zal zijn.”
Volledig ontzorgen
“Vooralsnog heeft Leenstra echter ook nog steeds pneumatiek nodig,” meldt Terpstra. “Voor het zware werk wordt elektrische aandrijving gebruikt; hydrauliek wordt niet toegepast, om vervuiling op de producten bij eventuele lekkage te voorkomen. Onze machines kennen echter de nodige hef-, til-, klem- en schuifbewegingen, van onder meer kleppen. En die bewegingen kunnen nog steeds heel goed pneumatisch worden uitgevoerd met de betrouwbare oplossingen van Festo. Dat biedt veel voordelen, zoals een lage kostprijs, hoge betrouwbaarheid, reinheid en een eenvoudige besturing. ” Voor die pneumatische oplossing zijn aparte kasten nodig, die meebewegen met het machinedeel waar ze bij horen, zoals de vulmachine die over de mal heen en weer rijdt. Als de kasten met de beweging meegaan, is minder kwetsbaar leidingwerk nodig. Het vereenvoudigt de besturing en zorgt ervoor dat de pneumatiek in z’n eigen kasten onder ruige productieomstandigheden goed schoon en droog blijft.
“itsme heeft de kasten compleet afgebouwd geleverd”
De pneumatiekcomponenten kon Leenstra al meteen van itsme betrekken. Voor dit project heeft Leenstra daarnaast besloten om de schakelkasten niet zelf te bouwen. “Wij hebben daar zelf wel mensen voor, maar bij dergelijke omvangrijke projecten is het veel prettiger als een andere partij de kasten voorbereidt en bouwt. Dan kunnen wij ze meteen in de machine plaatsen en hoeven we alleen nog de slangen aan te sluiten. Over deze combinatie van schakelkasten voor een pneumatische oplossing kwamen wij ook in gesprek met itsme. We hebben hun de schema’s geleverd en zij hebben gekeken welke oude componenten we daadwerkelijk moesten vernieuwen. Vervolgens hebben ze de kasten compleet afgebouwd geleverd.”
Voor het bouwen van de kasten deed itsme een beroep op een partner, vertelt Cooke. “Deze technisch dienstverlener heeft veel kennis van en ervaring met hydraulische, pneumatische en elektrische systemen en aandrijftechniek. Ze werken al geruime tijd met ons samen. De logistieke afhandeling van de componentenvoorziening, kastenbouw en aflevering bij de eindklant heeft itsme vanuit de specialisten van itsme Industrial Automation gecoördineerd. Zo hebben wij Leenstra voor de schakelkasten volledig ontzorgd. Overigens werken we met meerdere partners voor schakelkasten. Bij elk project maken we de afweging welke kastenbouwer of installateur daar het meest geschikt voor is.”
Samenwerkende disciplines
Het project ging vorig jaar zomer van start en werd begin dit jaar opgeleverd. Terpstra: “Het draait intussen naar tevredenheid van de klant. Dankzij de vernieuwingen die we op basis van eerdere ervaringen bij deze klant in de machine hebben aangebracht, zit er een stuk productie-optimalisatie in. De nieuwe aanvliegroute voor de pneumatische schakelkasten is ons goed bevallen. In het begintraject zijn we goed op de hoogte gehouden en hebben we telkens tekeningen uitgewisseld om elkaar op de hoogte te houden van de nieuwste versie. De kastenbouwer heeft volgens planning geleverd – niet te laat, maar ook niet te vroeg, want dan staat het bij ons maar in de weg.”
Cooke bevestigt: “Door het inzetten van de juiste technische kennis en de goede onderlinge relaties is dit project succesvol afgerond. Wij blijven investeren in de samenwerking met Leenstra, voor levering en advisering van elektrotechnische en mechanische materialen in onder meer de automatiserings- en verlichtingstechniek. Maar denk ook aan de automatiseringscursussen voor het technisch personeel. Ook in de toekomst blijven we de samenwerking met de verschillende itsme Solutions, partners en leveranciers opzoeken om Leenstra zo goed mogelijk te kunnen helpen en te ondersteunen bij alle technische en logistieke vraagstukken.”
Misschien vindt u deze succesverhalen ook interessant:
-
Matco International - Veilige samenwerkingLees verderMatco International heeft al bijna twintig jaar een relatie met itsme voor de levering van elektrotechnische componenten, waaronder veiligheidssensoren en -systemen van Leuze. “In onze samenwerking met de combinatie itsme-Leuze is betrouwbaarheid erg belangrijk, niet alleen in kwaliteit maar ook in beschikbaarheid”, zegt directeur-eigenaar André van der Wei van Matco. “De orders lopen altijd via itsme, maar we schakelen ook wel rechtstreeks de expertise van Leuze in.”
-
Van de Kar - Meer efficiëntie en diepgang met maatwerktrainingLees verderVan de Kar Elektrotechniek heeft al vanaf de start in 2003 een relatie met itsme, voor de levering van materialen en ook voor Siemens-trainingen. Dit voorjaar werd er voor het eerst bedrijfsintern een maatwerktraining gegeven. “Dat is efficiënter. Onze jongens hebben al een bepaalde achtergrond, waardoor ze basiszaken kunnen overslaan en op specifieke onderdelen juist meer diepgang kunnen maken.”
-
Manders Automation - Elkaar uitdagen om het beter en slimmer te doenLees verderDe relatie van Manders Automation met itsme kenmerkt zich door flexibiliteit en de drive om dingen beter en slimmer te doen. Bijvoorbeeld met het 2BIN-systeem voor het grijpvoorraadbeheer en met complete kits voor seriematige machinebouw. “Wij dagen elkaar constant uit. Ook willen we nog verdere stappen in digitalisering maken en duurzamer worden.”
-
Xeltis - Hart voor de zaakLees verderXeltis ontwikkelt technologie voor het maken van kunstbloedvaten en kunsthartkleppen. Toen ze voor de kwaliteitscontrole een professionele meetmachine nodig hadden, klopten ze bij itsme aan voor de besturingssoftware en datacollectie. Dat is goed bevallen. “Bij itsme hebben ze veel kennis in huis, weten ze alles van de hardware en kunnen ze snel schakelen met partners. En ze zijn flexibel.”
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws:
-
Festo - VTUXLees verderDe VTUX zet nieuwe maatstaven op het gebied van materialen, modulariteit en communicatie. De opvolger van de beproefde CPV-, MPA-L-, MPA-S- en VTUG-series overtuigt door zijn hoge doorstroming. En met het communicatiesysteem AP-I en AP-A is VTUX het perfecte platform voor gedigitaliseerde productie!
-
Festo - SFAMLees verderDoordat de SFAM een druk- én flowsensor in één is, hebben machines slechts één component nodig om meerdere waardes te meten. Door de meting van onder andere persluchtdruk, flow en consumptie, biedt de SFAM volledig inzicht in het persluchtsysteem. Dit inzicht is de eerste stap in een zuiniger, veiliger en duurzamer systeem.
-
Festo - Proportioneel drukregelventiel VPPILees verderBij het proportionele drukregelventiel VPPI worden alle nominale afmetingen direct aangestuurd; zonder de noodzaak van stuurventielen of voortrappen. Door het drukcompenserende element regelt het ventiel dynamische en nauwkeurig; ook bij de grotere nominale afmetingen. De krachtige en wrijvingsarme voice coil maakt de VPPI hoogdynamisch. De geïntegreerde positieregelaar draagt bij een aan hoge stabiliteit.
-
Festo's Robuuste geleide cilinderLees verderDeze indrukwekkende DFM cilinder van Festo biedt de beste prijs en prestatie op het gebied van optimale geleiding, robuustheid en flexibiliteit. Tegelijkertijd is de cilinder betrouwbaar en breed inzetbaar – zelfs bij hoge belastingen. Dankzij de superieure geleiding is de DFM voor een groter toe- passingsgebied inzetbaar dan vergelijkbare alternatieven in de markt.
Kijkt u ook eens naar deze trainingen die we aanbieden:
-
TIAP-NETWORKLees verderOntwerpers, programmeurs, inbedrijfstellers en gebruikers die op zoek zijn naar toepassingen en kennis in verband met netwerktechnologieën in een industriële omgeving.
-
TIAP-ScadaLees verderDe cursus verschaft u de kennis om een machine- en installatie specifieke Human Machine Interface te projecteren met de software WinCC op basis van TIA Portal V15 Na het volgen van deze cursus is de cursist in staat om: Een nieuw project aan te maken in WinCC TIA Portal Professional; WinCC TIA Portal projecten voor bedienen op machineniveau te editeren en grafische beelden optimaal creëren. WinCC station koppelingen maken mbv klassieke S7 drivers en TIA Portal drivers. WinCC station koppelen als OPC-cliënt zowel via klassieke OPC als via OPC UA protocol. Archiveringsconcept voor alarmen en meetwaarden kunnen implementeren. Op specifieke waarden uit SIMATIC S7 toegrijpen om op het bedien- en visualiseringssysteem te tonen en verder te bewerken. Aanmaken van faceplates. Koppelingen realiseren tussen WinCC TIA Portal Professional en “andere” systemen. Vb Excel als OPC-cliënt op TIA portal als OPC server; Export van loggin-gegevens naar Excel vanuit WinCC TIA Portal Professional; WinCC configureren als OPC-cliënt. Leren werken met web based acces en web based diagnostic.
-
TIAP-SCLLees verderNa het volgen van deze module kent de cursist de voordelen van het gebruik van een hogere programmeertaal voor het schrijven van complexere programma’s in "Structured Command Language" (SCL) en kan hij / zij met behulp van de programmeertaal SCL programma’s schrijven, documenteren en testen onder TIA Portal.
-
TIAP-ServiceLees verderNa het volgen van deze module kan de cursist SIMATIC S7-1200, S7-1500, S7-300, S7-400 of ET200 PLC's, PROFIBUS DP en PROFINET opbouwen en aansluiten. Tevens is men in staat om zowel hard- als softwarematige fouten in SIMATIC S7 PLC’s te herkennen en op te lossen.