text.skipToContent text.skipToNavigation
 

Innovatec - Broeden op betere inkoop


Innovatec Hatchery Automation is vorig jaar een professionaliseringsslag voor het inkoopproces gestart. Het bedrijf ging met itsme in zee vanwege de technische kennis, de logistieke concepten en de intensieve contacten met fabrikanten. “We hadden eerst verkering, nu denken we erover om te gaan samenwonen.”


Innovatec in Asperen ontwikkelt, tekent en bouwt mechanisatie en automatisering voor kuikenbroederijen. Het innovatieve bedrijf is Europees marktleider en is wereldwijd in meer dan 55 landen actief. De systemen van Innovatec verzorgen de handling en monitoring van eieren en transporteren trolleys met broedramen gevuld met eieren van en naar broedmachines en uitkomkamers. Elk ei verblijft 18 dagen in de broedmachine. Met de heartbeat-technologie van Innovatec wordt, afhankelijk van het type broederij, op dag 9 of 18 gecontroleerd of er een hartslag in het ei aanwezig is. De niet-bevruchte eieren en/of eieren waarin geen leven aanwezig is, worden uitgesorteerd. Aansluitend worden de lege plekken in de trays weer opgevuld met eieren. De overige eieren komen vervolgens uit.

Vragen over frequentieregelaars?

Vul het formulier in en we nemen contact met je op!

Problemen met frequentieregelaar oplossen

In het kader van de inkoopprofessionalisering zijn begin dit jaar André Besselink en Rik Pennings in dienst getreden, respectievelijk als strategisch inkoper en afdelingsleider besturingstechniek. Besselink: “Een aantal elementen in de machine zijn strategisch van belang en moeten we om die reden in eigen huis hebben.” Pennings: “Daarom willen we zelf de kennis hebben van de hardware en de software. We hebben daar afdelingen voor opgezet. Maar ook van de processen willen we de strategische kennis in huis halen, zoals de meettechnologie voor de hartslag van een kuiken in het ei. Voorheen werd de kastenbouw en de softwareontwikkeling volledig door toeleveranciers gedaan, nu willen wij daar veel meer bij betrokken zijn en meer zelf gaan doen.”

“We wilden strategische kennis van de machine en de processen in eigen huis halen”

Problemen met een frequentieregelaar triggerden Innovatec, vertelt Besselink. “Via onze kastenbouwer kwamen we erachter dat die slecht leverbaar was. Het probleem werd niet opgelost, dus zijn we zelf met de betreffende fabrikant in gesprek gegaan. Die regelaar bleek end-of-life te zijn. Ze hadden een goede nieuwe regelaar, maar inbouw zou heel veel consequenties hebben voor onze besturing, onder meer vanwege een ander communicatieprotocol.” Tegelijkertijd waren de banden met itsme als leverancier van de elektrotechnische componenten aangehaald en dat resulteerde in een 1+1=3. Besselink nam contact op met accountmanager Jasper van den Corput bij itsme. “Jasper, is er een mogelijkheid om die oude regelaar te elimineren en het met een Mitsubishi-regelaar op te lossen? Laten we daarover met Mitsubishi om tafel gaan.” Pennings verklaart: “Van oudsher hebben we al plc’s en andere componenten van Mitsubishi in onze besturingskasten. Zij hadden een regelaar die hetzelfde kunstje kon uitvoeren.” Besselink: “We zijn dit voorjaar gaan testen en het is gelukt om compleet over te gaan.”


Toekomst voor logistieke concepten

Het was de bevestiging dat Innovatec technische kennis in huis moest halen, zegt Besselink. “Rik en zijn mensen moeten meteen met de merken kunnen praten, want hun kennis hebben wij nodig om problemen op te lossen. Het is fijn dat itsme daarbij wordt betrokken in een tripartite overleg. Dat ging goed met Mitsubishi en het werkte ook met Phoenix. We zien dat itsme daar een grote inspanning voor levert. Vandaar dat we de banden met itsme hebben aangehaald en ons pakket bij hen gaan uitbreiden.”

Een belangrijke reden waren verder de logistieke concepten die zij bieden, vervolgt Besselink. “De hele supply chain voor elektrocomponenten liep via onze partners voor de kastenbouw, maar zijn we nu zelf gaan doen. Onze spend gaat zo groot worden dat we goed de vinger aan de pols willen houden. Als we in de toekomst steeds meer gestandaardiseerde besturingskasten bouwen, kunnen we dan bij itsme kits per kast laten samenstellen? Zodat we onze partners kunnen zeggen: ‘Je moet deze kast bouwen en onder dit artikelnummer kun je alle componenten bij itsme bestellen.’ Met de keuze voor itsme hebben we daarop voorgesorteerd, zodat wij zelf de kostprijs in de hand kunnen houden.” Van den Corput: “Kitting is een service die wij klanten bieden. Alles wat specifiek nodig is voor de machine die ze gaan bouwen, leveren wij dan in één pakket.” Arjen Schutte, application engineer bij itsme Industrial Automation, vult aan: “Kitten doen we vaak op onze vestiging dicht bij de klant, zodat de lijnen kort zijn. We stoppen alle componenten in een doos en versturen die.”

“Voor ons is de support zeker zo belangrijk als de prijs”

Besselink kijkt ook naar het buitenland. “Daar zitten we eveneens met de verkrijgbaarheid van componenten en willen we via itsme met fabrikanten in contact komen. Van onze machines is 99% bestemd voor de export. Onze eindklanten, de broederijen, hebben een continu proces, ze kunnen zich geen stilstand veroorloven. We willen meteen vervangende componenten kunnen leveren. Daarvoor moeten we het serviceapparaat goed hebben staan en partners om ons heen verzamelen die daar invulling aan geven.” Schutte: “Ik heb al zolang met die merken gewerkt, ik weet dan welke wegen ik moet bewandelen.” Pennings: “Er zijn verschillende soorten groothandels; aan dozenschuivers hebben we niks. Hun prijs is misschien wel goed, maar voor ons is de support, het meedenken over de oplossing, zeker zo belangrijk als de prijs.”


Wonderbaarlijk goed

De discussie over de toekomst van de paneelbouw – bij partners laten of helemaal in eigen huis halen – loopt op dit moment bij Innovatec. De ambities voor de relatie met itsme reiken in ieder geval ver, zegt Besselink. “Mijn ultieme ambitie is dat zij in ons systeem kijken om te zien wat ze morgen moeten leveren.” Schutte: “Bij sommige klanten doet itsme Connected Business dat al, aangeven wat wanneer moet worden besteld, of zelf bestellen en voorraad aanhouden voor de klant, bijvoorbeeld met een 2BIN-systeem voor de grijpvoorraad.” Besselink: “Bij ons gaat dit nog wel een paar jaar duren. We zijn nu negen maanden onderweg met elkaar, ons productportfolio en onze omzet bij itsme groeien. Eerst hadden we verkering, nu denken we erover om te gaan samenwonen. Uiteindelijk zijn het mensen die zaken doen, niet bedrijven. Rik heeft Arjen als contactpersoon en sparringpartner die oplossingen voor technische problemen heeft of weet waar die te vinden zijn. Voor mij is het belangrijk om goed contact te hebben met de binnen- en buitendienst bij itsme en dat zij problemen snel oppakken en oplossen. Het complete plaatje, techniek en logistiek, wordt door itsme gewoon supergoed ingevuld. De klik die wij met hen hebben is wonderbaarlijk goed.”


 

 

Misschien vindt u deze succesverhalen ook interessant:

  • TESTIMONIAL
    8 nov. 2024
    Matco International - Veilige samenwerking
    Matco International heeft al bijna twintig jaar een relatie met itsme voor de levering van elektrotechnische componenten, waaronder veiligheidssensoren en -systemen van Leuze. “In onze samenwerking met de combinatie itsme-Leuze is betrouwbaarheid erg belangrijk, niet alleen in kwaliteit maar ook in beschikbaarheid”, zegt directeur-eigenaar André van der Wei van Matco. “De orders lopen altijd via itsme, maar we schakelen ook wel rechtstreeks de expertise van Leuze in.”
    Lees verder
  • TESTIMONIAL
    8 nov. 2024
    Van de Kar - Meer efficiëntie en diepgang met maatwerktraining
    Van de Kar Elektrotechniek heeft al vanaf de start in 2003 een relatie met itsme, voor de levering van materialen en ook voor Siemens-trainingen. Dit voorjaar werd er voor het eerst bedrijfsintern een maatwerktraining gegeven. “Dat is efficiënter. Onze jongens hebben al een bepaalde achtergrond, waardoor ze basiszaken kunnen overslaan en op specifieke onderdelen juist meer diepgang kunnen maken.”
    Lees verder
  • TESTIMONIAL
    8 nov. 2024
    Manders Automation - Elkaar uitdagen om het beter en slimmer te doen
    De relatie van Manders Automation met itsme kenmerkt zich door flexibiliteit en de drive om dingen beter en slimmer te doen. Bijvoorbeeld met het 2BIN-systeem voor het grijpvoorraadbeheer en met complete kits voor seriematige machinebouw. “Wij dagen elkaar constant uit. Ook willen we nog verdere stappen in digitalisering maken en duurzamer worden.”
    Lees verder
  • TESTIMONIAL
    8 nov. 2024
    Xeltis - Hart voor de zaak
    Xeltis ontwikkelt technologie voor het maken van kunstbloedvaten en kunsthartkleppen. Toen ze voor de kwaliteitscontrole een professionele meetmachine nodig hadden, klopten ze bij itsme aan voor de besturingssoftware en datacollectie. Dat is goed bevallen. “Bij itsme hebben ze veel kennis in huis, weten ze alles van de hardware en kunnen ze snel schakelen met partners. En ze zijn flexibel.”
    Lees verder

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws:

  • NEWS
    5 dec. 2024
    Signify - Nieuwe verlichtingsproducten
    Met de komst van de donkere dagen wordt het belang van verlichting, zowel binnen als buiten, duidelijker dan ooit. Licht speelt een essentiële rol in het creëren van sfeer en functionaliteit. Signify biedt een breed scala aan oplossingen die geschikt zijn voor diverse projecten en afgestemd kunnen worden op specifieke behoeften. Lees hieronder meer over de nieuwe producten van Signify.
    Lees verder
  • NEWS
    2 dec. 2024
    Rittal - CX-console
    De vernieuwde CX-console van Rittal biedt geavanceerde mogelijkheden voor machine- en systeemmonitoring en is een waardevolle aanvulling op jouw werkprocessen. Als opvolger van de TP-systemen biedt de CX-console innovatieve functies die niet alleen de efficiëntie verbeteren, maar ook de betrouwbaarheid van je systemen versterken. Dit nieuwe systeem is volledig compatibel met de populaire AX- en VX-toebehorenplatformen, wat zorgt voor een naadloze integratie binnen je bestaande infrastructuur.
    Lees verder
  • NEWS
    2 dec. 2024
    Stahl Electromach - ISPAC Barriers
    De verbeterde ISpac-isolatorbarrières van R. STAHL bieden intrinsiek veilige interfaces voor veldapparatuur. Ondermeer geschikt voor functionele veiligheid in SIL 2 en SIL 3 met eenvoudige installatie op DIN rail of een pac carrier / backplane.
    Lees verder
  • NEWS
    1 dec. 2024
    Stahl Electromach - Explosieveilige lineaire armaturen
    R. STAHL's explosieveilige lineaire armaturen en LED-lichtoplossingen beschikken over geavanceerde, innovatieve LED-technologie. Standaard zijn ze voorzien van een elektrische aansluiting aan beide zijden, vijf-aderige doorvoerbedrading en een nieuw afdichtingssysteem voor een gecertificeerde IP66 / IP67 beschermingsgraad. De elektronische ballast die op de reflectorplaat van de LED-armaturen is gemonteerd, maakt de Ex lineaire armaturen onderhoudsvriendelijk. Welke versie je ook in jouw omgeving installeert, bij R. STAHL ben je in veilige handen.
    Lees verder

Kijkt u ook eens naar deze trainingen die we aanbieden:

  • TRAINING
    22 jul. 2022
    TIAP-NETWORK
    Ontwerpers, programmeurs, inbedrijfstellers en gebruikers die op zoek zijn naar toepassingen en kennis in verband met netwerktechnologieën in een industriële omgeving.
    Lees verder
  • TRAINING
    PCS7-PRO v9
    De deelnemer leert aan de hand van voorbeelden en oefeningen om met PCS7 V9.1 een proces te implementeren, te onderhouden of beheren.
    Lees verder
  • TRAINING
    PROFIBUS-INST
    PROFIBUS is een robuuste veldbus. Velen zien echter nog niet in dat het een digitaal datacommunicatiesysteem is met eigen specifieke spelregels. Tijdens het installatiewerk zijn problemen vaak te wijten aan simpele fouten zoals een ontbrekende afsluitweerstand, verkeerde kabel, verwisselde aders etc. Daarom staat in steeds meer bestekken beschreven dat alleen gekwalificeerde installateurs het project mogen uitvoeren. Vanaf nu kunnen de installateurs in de Benelux ook aan deze eisen voldoen en zich onderscheiden van de niet gecertificeerde uitvoerders, doordat zij zich bekwaam hebben gemaakt in de spelregels en hun werk kunnen valideren. Dit geeft de aannemers een garantie dat de installatie door bekwame installateurs wordt uitgevoerd. Als deelnemer leert u hoe u een PROFIBUS probleem moet analyseren, identificeren en aanpakken. Theorie over bekabeling, afscherming, aarding, busparameters en meetinstrumenten vormt de basis van deze kennis. Met de hulp van praktische oefeningen op echte netwerken leert u hoe u deze theorie in de praktijk moet brengen.
    Lees verder
  • TRAINING
    PROFINET-INST
    De vraag naar PROFINET neemt sterk toe. Velen zien echter nog niet in dat het een digitaal datacommunicatiesysteem is met eigen specifieke spelregels. De meeste problemen ontstaan als gevolg van simpele fouten tijdens de installatie, zoals het onjuist gebruik van kabels of switches of zelfs het gebruik van een andere versie. Daarom staat in steeds meer bestekken beschreven dat alleen gekwalificeerde installateurs het project mogen uitvoeren. Met de juiste kennis van het PROFINET-netwerk, kunt u zich als installateur onderscheiden van de niet gecertificeerde uitvoerders, door zich bekwaam te maken in de spelregels om zo uw werk te kunnen valideren. Dit geeft de aannemers een garantie dat de installatie door bekwame installateurs wordt uitgevoerd. Als deelnemer leert u hoe u een PROFINET probleem moet analyseren, identificeren en aanpakken. Theorie over bekabeling, afscherming, aarding, busparameters en meetinstrumenten vormt de basis van deze kennis. Met de hulp van praktische oefeningen op echte netwerken leert u hoe u deze theorie in de praktijk moet brengen.
    Lees verder