text.skipToContent text.skipToNavigation
 

itsme Connected Business - Vendor Managed Inventory

Wanneer hoogwaardige aandacht voor laagwaardige voorraad winst oplevert

De verbetermethode Lean onderscheidt acht verspillingscategorieën. Eén daarvan is ‘voorraad’. Te veel voorraad is niet goed, maar te weinig ook niet. Het hebben van voorraad zorgt namelijk ook voor het veilige gevoel van beschikbaarheid in tijden van onzekere interne planning en externe factoren die niet direct zijn te beïnvloeden. Omdat het optimaliseren van beschikbaarheid in het eigen bedrijf én in de toeleverketen vaak niet de kerncompetentie van onze klanten is, kan itsme de zorg van die optimalisering overnemen, bijvoorbeeld via de invoer en het beheer van zogenaamde Vendor Managed Inventory-systemen. Maar, hoe weet je of VMI inderdaad de juiste oplossing is? Ralph van Aartsen kan die cruciale vraag beantwoorden – aan de hand van vijf vragen. Hier zijn alvast zijn antwoorden op onze vragen over VMI.

Meer weten over Vendor Management Inventory?

Vul het formulier in en we nemen contact met je op!


“Als consultant bij itsme ConnectedBusiness bezoek ik klanten en help ik om hun productie te verhogen en kosten en risico’s te verlagen door verbetering van inkoop- en voorraadprocessen. Voor de tijdige beschikbaarheid van benodigde producten zijn onze klanten afhankelijk van de hele supply chain. Als ergens bij één van de toeleveranciers van onze klanten een kink in de kabel komt, kan dat grote gevolgen hebben. Daarom is het van groot belang om onze zaken zo optimaal mogelijk samen in te richten: vandaar de naam itsme ConnectedBusiness. We kijken altijd welke stappen in het proces we eventueel kunnen automatiseren, maar – misschien nog wel belangrijker – vaak zijn er ook stappen die we kunnen elimineren. En we kijken vooral naar de workload in het proces omdat in veel gevallen tot 70% van die workload betrekking heeft op laagwaardige artikelen zoals bundelbanden, adereindhulzen, bouten, moeren, schroeven en dat soort zaken. Het inkoopproces voor die artikelen is net zo duur als dat voor hoogwaardige artikelen en dat geldt ook voor de kosten van het niet tijdig ter beschikking hebben. Als ze er niet zijn, kunnen ook goedkope artikelen uitgroeien tot grote kostenposten. Niet op factuur, maar wel heel erg duur. Dat is het moment waarop we samen met onze klanten een nieuw proces bedenken voor de beschikbaarheid van die artikelen. Daarbij bekijken we de hele supply chain, inclusief de verwerving en de voorraad, waarbij een VMI-oplossing een optie is.

Wij doen dat dan meestal in de vorm van 2BIN, dus een twee-bakken-systeem, waarbij we voorraad van hetzelfde artikel in twee verschillende bakjes leggen. Als het eerste bakje leeg is, wordt dat in een aparte stelling geplaatst, zodat duidelijk is dat het bijbesteld moet worden.”


De vijf vragen

“Al onze adviseurs hebben een Lean Six Sigma-opleiding gevolgd; dat is een vereiste voor die functie. In de praktijk vullen wij die kennis aan met een aanpak vanuit onze eigen MakingYouSucceed-strategie. Eerst willen we samen met onze klant begrijpen of er sprake is van een echte uitdaging op het gebied van beschikbaarheid van producten. Die uitdaging kan een probleem zijn of een doel. Als de klant inderdaad een probleem of een doel heeft, stellen wij altijd vijf vragen: 1. Hoe meet je het? 2. Wat is het nu? 3. Wat wil je dat het wordt? 4. Wat is de waarde van het verschil? 5. Wat is de tijdsperiode van een oplossing? Zo komen we samen met klanten tot een objectieve kwantificering van het probleem of het doel. We proberen dit uit te drukken in een eurowaarde, zodat kosten voor de oplossing ervan gerechtvaardigd worden. Natuurlijk komt het niet vaak voor dat bedrijven exacte antwoorden hebben op deze vragen. Dat is niet erg, dat maakt het juist interessant. Dan gaan we samen met onze klant op pad door de bedrijfsprocessen en brengen alle directe en indirecte kosten in kaart. Meten is weten. En omdat inzicht ook verplicht, kijken we daarna wat we kunnen doen om de problemen op te lossen en doelen te realiseren.”

“VMI is niet altijd een goed idee”


“VMI is niet altijd een goed idee, maar het is een goed idee als je een groot deel van je tijd bezig bent om voldoende voorraad te houden van relatief laagwaardige artikelen. Dat is zonde. Als je je liever bezig wilt houden met belangrijkere dingen dan zorgen voor de spullen die er gewoon zouden moeten zijn, is VMI een goed idee. Dan heb je de zekerheid dat het er gewoon ligt. Je hoeft er niet meer naar om te kijken, want itsme regelt het. Dat is het belangrijkste van VMI.”


Is VMI geschikt is voor elk bedrijf met een magazijn? Of hangt het nut af van de grootte van het bedrijf en van de voorraad?

“Het is in principe geschikt elk bedrijf dat een productie heeft waarvoor producten worden gekocht en op voorraad gehouden. Vaak wordt daarbij onderscheid gemaakt tussen projectbehoefte en algemene behoefte. Onze VMI-oplossingen zijn zo flexibel en snel aanpasbaar dat ze voor beide soorten behoeften zijn te gebruiken. Verbruik voor projectbehoeften houden onze klanten natuurlijk wel zelf bij.

Zoals gezegd, kunnen de voordelen van een VMI-systeem liggen in het verlagen van onzekerheid in de keten, optimale productieplanning zonder bottlenecks en het verlagen van kosten door het weghalen van activiteiten die geen waarde toevoegen aan de kernprocessen van onze klanten. Als deze factoren geen rol spelen, is VMI niet interessant. Natuurlijk wordt het interessanter naarmate de zekerheid die wij kunnen bieden een breder benodigd productassortiment omvat. Daarom kunnen wij met onze combinatie van elektrische en mechanische producten voor veel klanten interessante oplossingen bieden. Het is ons werk om praktisch en open samen met onze klant de kosten en de baten in kaart te brengen.”


Werkt VMI alleen met laagwaardig materiaal?

“VMI is mogelijk voor alle soorten behoeftes voor alle soorten materiaal. Zo hebben we ook klanten met complete besturingskasten in hun VMI. Afhankelijk van de analyse, de kosten en baten en specifieke klantwensen, ontwerpen we  de VMI-oplossing die naadloos integreert in de klantprocessen. We willen per slot van rekening een betrouwbare en onzichtbare logistieke ‘plug-in’ zijn in die processen zodat de klant er geen omkijken naar heeft. De kosten voor de ‘plug-in’ hangen samen met de gewenste servicegraad, variërend van instapmodel tot en met volledig klantspecifiek.

“We gaan altijd uit van onze eigen kracht. We houden het simpel en zinvol.”


Merk je nog vaak dat veel bedrijven zich verkijken op dat laagwaardig materiaal en denken dat daar weinig winst mee te behalen valt?

“Ja, dat merken we nog heel veel. Er zijn echt nog heel veel bedrijven die gewoon heel veel tijd en energie steken in het verwerven en inkopen en op voorraad leggen van dat soort goederen. Daarbij gaan ze voorbij aan nog een belangrijk voordeel van een VMI: je hoeft in principe je voorraad niet af te boeken op het moment dat je het gebruikt. De mensen die de artikelen gebruiken, kunnen ze pakken zonder enige moeite. Ook het verwerken van afboeking kost heel veel tijd en daarmee geld. Als je dat niet meer hoeft te doen, wordt de besparing nog veel groter.”


De grootste uitdaging

“De grootste uitdaging bij de implementatie van een VMI is het bepalen van het juiste artikelbestand. Als we de juiste hoeveelheden van de juiste artikelen voor en bij een klant gaan beheren, moeten we eerst weten wat hij nu heeft en wat hij nodig heeft. Nou, ik kom best vaak bij bedrijven die hun voorraden niet in een IT-systeem bijhouden. Die hebben dan een heel magazijn vol met spullen, maar weten niet welke artikelen het zijn en ook niet hoeveel ervan ligt. Alles ligt daar gewoon, soms zelfs in een wat we een ‘piramidevormige opslag’ noemen: alles op elkaar gestapeld en in de hoek gegooid. Om daar eerst eens inzicht in te krijgen bieden we een andere dienst aan, de Spare Part Optimisation Service. Daarmee brengen voor klanten in kaart hoeveel van welke artikelen er in het magazijn liggen, inclusief de locaties. Daarna gaan we beoordelen wat het verbruik is van deze artikelen en of het eventueel beter is om met die artikelen een begin te maken met een VMI. Veel klanten zijn blij dat wij met onze gespecialiseerde kennis van producten en logistiek hun magazijn op orde brengen en inzicht bieden in de verbruikskosten.”


Onderscheidt VMI door itsme zich van VMI door andere bedrijven?

“We gaan altijd uit van onze eigen kracht. We houden het simpel en zinvol. En zoals gezegd hebben we het over het algemeen over laagwaardige voorraad. Daarnaast hoor ik vaak van klanten dat het inzicht op basis van onze rapporten over het verbruik in VMI en buiten VMI echt heel erg belangrijk wordt gevonden. Voor alle klanten met VMI-systemen blijven we analyseren op basis van deze rapporten. Zo geven we ook regelmatige adviezen over het hele plaatje, dus niet alleen de VMI, maar ook de reguliere orderstroom en houden we nauw contact met korte lijnen en eerlijke, duidelijke adviezen over toevoeging, verwijdering en bijstelling van voorraden. Dat zijn dingen die ons echt onderscheiden.”

 

Misschien vindt u deze succesverhalen ook interessant:

  • TESTIMONIAL
    8 nov. 2024
    Matco International - Veilige samenwerking
    Matco International heeft al bijna twintig jaar een relatie met itsme voor de levering van elektrotechnische componenten, waaronder veiligheidssensoren en -systemen van Leuze. “In onze samenwerking met de combinatie itsme-Leuze is betrouwbaarheid erg belangrijk, niet alleen in kwaliteit maar ook in beschikbaarheid”, zegt directeur-eigenaar André van der Wei van Matco. “De orders lopen altijd via itsme, maar we schakelen ook wel rechtstreeks de expertise van Leuze in.”
    Lees verder
  • TESTIMONIAL
    8 nov. 2024
    Van de Kar - Meer efficiëntie en diepgang met maatwerktraining
    Van de Kar Elektrotechniek heeft al vanaf de start in 2003 een relatie met itsme, voor de levering van materialen en ook voor Siemens-trainingen. Dit voorjaar werd er voor het eerst bedrijfsintern een maatwerktraining gegeven. “Dat is efficiënter. Onze jongens hebben al een bepaalde achtergrond, waardoor ze basiszaken kunnen overslaan en op specifieke onderdelen juist meer diepgang kunnen maken.”
    Lees verder
  • TESTIMONIAL
    8 nov. 2024
    Manders Automation - Elkaar uitdagen om het beter en slimmer te doen
    De relatie van Manders Automation met itsme kenmerkt zich door flexibiliteit en de drive om dingen beter en slimmer te doen. Bijvoorbeeld met het 2BIN-systeem voor het grijpvoorraadbeheer en met complete kits voor seriematige machinebouw. “Wij dagen elkaar constant uit. Ook willen we nog verdere stappen in digitalisering maken en duurzamer worden.”
    Lees verder
  • TESTIMONIAL
    8 nov. 2024
    Xeltis - Hart voor de zaak
    Xeltis ontwikkelt technologie voor het maken van kunstbloedvaten en kunsthartkleppen. Toen ze voor de kwaliteitscontrole een professionele meetmachine nodig hadden, klopten ze bij itsme aan voor de besturingssoftware en datacollectie. Dat is goed bevallen. “Bij itsme hebben ze veel kennis in huis, weten ze alles van de hardware en kunnen ze snel schakelen met partners. En ze zijn flexibel.”
    Lees verder

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws:

  • NEWS
    8 nov. 2024
    ABB - Hulpcontacten voor AF-magneetschakelaars
    Met de AF-serie magneetschakelaars biedt ABB een compleet assortiment accessoires, thermische of elektronische overbelastingsrelais en aansluitaccessoires. Nieuw in het programma is het 2-polige hulpcontact voor montage aan de voorzijde dat speciaal is ontworpen voor AF-schakelaars tot 100 A.
    Lees verder
  • NEWS
    8 nov. 2024
    3M - Tapes voor vochtafdichtingstaken
    Betrouwbare bescherming voor vochtafdichtingstaken in bijvoorbeeld irrigatie, koeling, reinigingsruimtes in fabrieken, buitenverlichting, maritieme omgevingen en andere infrastructuur die wordt blootgesteld aan de elementen.
    Lees verder
  • NEWS
    8 nov. 2024
    JC - Electronics - Onderzoek toont aan : duurzaamheid en kostenbesparing gaan hand in hand met de refurbished elektronica
    Veel bedrijven spreken over duurzaamheid, maar JC-Electronics maakt met onafhankelijk onderzoek concreet hoeveel duurzame winst er echt behaalt wordt met hun refurbished elektronica. Zo blijkt dat een keuze voor een JCertified refurbished HMI een besparing oplevert van maar liefst 79% aan CO₂-uitstoot en 94,6% op grondstoffen in vergelijking met de aanschaf van een nieuw product.
    Lees verder
  • NEWS
    7 nov. 2024
    nVent ERIFLEX - De nieuwe nVent ERIFLEX FleXbus
    Innovatieve en gepatenteerde oplossing om verbinding te maken tussen twee elektrische installaties zoals transformatoren, verdeelkasten, generatoren en UPS-systemen. ERIFLEX FleXbus is geschikt voor toepassingen van 500 tot 6300 A.
    Lees verder

Kijkt u ook eens naar deze trainingen die we aanbieden:

  • TRAINING
    22 jul. 2022
    TIAP-NETWORK
    Ontwerpers, programmeurs, inbedrijfstellers en gebruikers die op zoek zijn naar toepassingen en kennis in verband met netwerktechnologieën in een industriële omgeving.
    Lees verder
  • TRAINING
    PCS7-SYST v9
    De deelnemer leert aan de hand van voorbeelden en oefeningen om met PCS7 V9.1 een proces te implementeren, te onderhouden of beheren.
    Lees verder
  • TRAINING
    PCS7-PRO v9
    De deelnemer leert aan de hand van voorbeelden en oefeningen om met PCS7 V9.1 een proces te implementeren, te onderhouden of beheren.
    Lees verder
  • TRAINING
    PROFIBUS-INST
    PROFIBUS is een robuuste veldbus. Velen zien echter nog niet in dat het een digitaal datacommunicatiesysteem is met eigen specifieke spelregels. Tijdens het installatiewerk zijn problemen vaak te wijten aan simpele fouten zoals een ontbrekende afsluitweerstand, verkeerde kabel, verwisselde aders etc. Daarom staat in steeds meer bestekken beschreven dat alleen gekwalificeerde installateurs het project mogen uitvoeren. Vanaf nu kunnen de installateurs in de Benelux ook aan deze eisen voldoen en zich onderscheiden van de niet gecertificeerde uitvoerders, doordat zij zich bekwaam hebben gemaakt in de spelregels en hun werk kunnen valideren. Dit geeft de aannemers een garantie dat de installatie door bekwame installateurs wordt uitgevoerd. Als deelnemer leert u hoe u een PROFIBUS probleem moet analyseren, identificeren en aanpakken. Theorie over bekabeling, afscherming, aarding, busparameters en meetinstrumenten vormt de basis van deze kennis. Met de hulp van praktische oefeningen op echte netwerken leert u hoe u deze theorie in de praktijk moet brengen.
    Lees verder