Manders Automation - Elkaar uitdagen om het beter en slimmer te doen
De relatie van Manders Automation met itsme kenmerkt zich door flexibiliteit en de drive om dingen beter en slimmer te doen. Bijvoorbeeld met het 2BIN-systeem voor het grijpvoorraadbeheer en met complete kits voor seriematige machinebouw. “Wij dagen elkaar constant uit. Ook willen we nog verdere stappen in digitalisering maken en duurzamer worden.”
Manders Automation in Venray bouwt maatwerk productieautomatisering voor sectoren als automotive, life sciences, elektronica en bouw. Het bedrijf (zestig medewerkers) ontwikkelt oplossingen voor assemblage, verbindingstechniek en handling. Manders groeit gestaag, vertelt John Thijssen, directeur-eigenaar van dit “prachtige bedrijf”. “Er wordt in Nederland nog altijd veel handwerk verricht en de personeelsproblematiek belemmert daarbij groei van de productiebedrijven. Dus komt men voor productieautomatisering bij ons. Ook vragen klanten ons steeds vaker om hun installed base te upgraden. Die moeten we reviseren, van een nieuwe besturing voorzien en de veiligheid ervan optimaliseren, om alles weer minimaal tien jaar fit te maken voor de toekomst.”
Meer weten over 2BIN-systemen?
Vul het formulier in en we nemen contact met je op!2BIN-systeem
Manders heeft alle engineeringdisciplines in eigen huis, beschikt over een verspaningsafdeling en doet zelf panelen- en kastenbouw. Voor levering van elektrotechnische componenten en besturingsproducten heeft Manders al meer dan 25 jaar een relatie met itsme. “Wij zochten een bedrijf in de buurt (itsme heeft een vestiging in Venlo, red.) dat een volledig pakket aan componenten kon leveren en dat daarnaast ook software support, training en een back-office voor het beantwoorden van lastige besturingstechnische vragen kon bieden. Dat maken ze sindsdien waar, bijvoorbeeld met training van onze software-mensen en hun support op de producten van Siemens, waarin we gestandaardiseerd zijn. Intussen hebben we ook ervaren dat ze vooroplopen in verbetertrajecten. Van faxen en overtypen bijvoorbeeld hebben we stappen gemaakt naar digitale orderverwerking via een EDI-koppeling. Zij hebben ons aangespoord om naar alle mogelijkheden te kijken.”
“itsme loopt voorop in verbetertrajecten”
Dat laatste geldt ook voor het voorraadbeheer. “Ze kwamen met overzichten van ons materiaalverbruik, lieten zien dat we heel veel in kleine volumes bestelden en hadden kritische vragen over ons voorraadsysteem. We concludeerden dat we het niet zo goed hadden georganiseerd. Daarop kwamen ze met het voorstel een stuk magazijnfunctie voor ons te verzorgen. Zo is ruim vijftien jaar geleden het 2BIN-systeem bij ons binnengerold, in eerste instantie netjes verzorgd door itsme. Elke week kwam iemand van hen de grijpvoorraad aanvullen en de lege bakken scannen. Toen kregen we de financiële crisis, moesten we kosten besparen en hadden we het niet zo druk. Met itsme hebben we een oplossing gevonden om die magazijnfunctie zelf te gaan beheren. We scannen en bestellen de artikelen en als die worden geleverd, leggen we ze zelf op de juiste locatie neer. Inmiddels hebben we het allang weer drukker en zouden we weer kunnen switchen. Maar het loopt zo efficiënt dat we het zelf blijven doen. Dat vind ik fijn aan hun flexibiliteit. Het is voor itsme niet van belang dat zij die magazijnfunctie helemaal verzorgen. Nee, als wij het zo ingericht willen hebben, dan vinden ze dat prima.” Eén keer per jaar of naar behoefte maakt itsme een analyse. Dan geven ze advies om bepaalde producten met lage omloopsnelheid uit de 2BIN te halen en hoogvolumeproducten toe te voegen. Zo kijken we constant naar de balans in wat we op voorraad leggen en hoe we dat afstemmen op de projecten. Dat werkt goed, mijn mensen zijn er bijzonder content mee.”
Djoeke van den Hoven, consultant bij itsme Connected Business: “Als consultants zijn we altijd op zoek naar de beste oplossing voor de klant.
Als dat een VMI-systeem is, dan bieden we de mogelijkheid om voor full-service of zelfscan te kiezen. Dit is vaak afhankelijk van de volumes die erin omgaan, maar ook de personeelsbezetting en de discipline bij de klant zelf. Bij Manders verloopt dit goed. Dat betekent niet dat wij ze helemaal ‘los’ laten; we voorzien ze nog steeds van adviezen, afnameoverzichten en dergelijke. Mochten er bij Manders veranderingen optreden dan weten ze dat wij elk moment kunnen schakelen naar full-service – die flexibiliteit willen we kunnen blijven bieden.”
Levering van complete kits
Met ‘kitting’ hebben de partners een volgende stap gezet, vanwege de strategie van Manders om ook seriematige bouw van modulair opgebouwde machines te doen. “Daarmee willen we onder het projectgestuurde maatwerk een stabiele basis leggen”, verklaart Thijssen. “Als we een serie identieke machines bouwen, kunnen we daar wel de losse componenten voor bestellen, maar dat zijn heel veel bestelregels. Komt het bij onze expeditie netjes verpakt binnen, dan moet het eerst worden uitgepakt, gesorteerd en voor montage gereedgelegd en zitten wij met een hoop afval. itsme stelde voor om per machine een kist met een complete kit aan benodigde componenten te vullen. Dat geeft veel minder verpakkingsmateriaal, is duurzaam en ook kostenbesparend, en inkoop heeft nog maar één bestelnummer. Op de montageafdeling kunnen ze meteen uit die kist werken. Dat ontzorgt ons enorm en werkt heel gestructureerd. Hun nauwkeurigheid van kitten is bijzonder goed. We hebben hen één keer op een foutje kunnen betrappen en dat werd meteen gecorrigeerd.”
“Dit ontzorgt ons enorm en werkt heel gestructureerd”
Bij Manders zijn ze blij met deze vorm van kitting. “Ook hier komt de flexibiliteit van itsme weer boven. Soms hebben we een grote serie machines die we niet allemaal meteen hoeven te bouwen. Dan kunnen wij stap voor stap het benodigde aantal kits afroepen. En toen in 2020-2021 de levertijden voor veel componenten extreem lang waren, was het voor itsme geen enkel probleem om kits gedeeltelijk uit te leveren zodat wij vooruit konden. Zij droegen zorg dat de resterende spullen zo snel mogelijk werden nageleverd en keken mee naar alternatieven. Die administratieve ondersteuning en meedenkendheid waardeer ik heel erg.”
Digitaler en duurzamer
Kortom, Thijssen is dik tevreden. “We werken goed samen en hebben goed contact met een fijne groep competente mensen.” Uiteraard heeft hij nog wel wensen. “In onze digitale koppeling zijn we al heel ver, maar we werken desondanks ook nog met papieren documenten. Daar kunnen we nog stappen maken, waar we vooral aan onze kant nog dingen voor moeten aanpassen. Verder willen we voor grote enkelstuks machines mogelijk ook met kits gaan werken. We bestellen daar nu projectgestuurd voor en krijgen zo heel veel verpakkingen binnen. Ook wil ik kijken hoe we samen duurzamer kunnen worden door dingen efficiënter te doen. Niet alleen met minder verpakkingen, maar ook met minder ritten van itsme naar ons. Door de digitalisering is het heel makkelijk om iets te bestellen en als je dat elke dag doet, kan er ook elke dag een levering komen. Die bestellingen zouden we meer kunnen verzamelen om ze één of twee keer per week te laten afleveren en itsme alleen in uitzonderingssituaties extra ritten te laten maken voor spullen die meteen nodig zijn. Zo dagen we elkaar constant uit om het beter en slimmer te doen.”
Misschien vindt u deze succesverhalen ook interessant:
-
Van de Kar - Meer efficiëntie en diepgang met maatwerktrainingLees verderVan de Kar Elektrotechniek heeft al vanaf de start in 2003 een relatie met itsme, voor de levering van materialen en ook voor Siemens-trainingen. Dit voorjaar werd er voor het eerst bedrijfsintern een maatwerktraining gegeven. “Dat is efficiënter. Onze jongens hebben al een bepaalde achtergrond, waardoor ze basiszaken kunnen overslaan en op specifieke onderdelen juist meer diepgang kunnen maken.”
-
Matco International - Veilige samenwerkingLees verderMatco International heeft al bijna twintig jaar een relatie met itsme voor de levering van elektrotechnische componenten, waaronder veiligheidssensoren en -systemen van Leuze. “In onze samenwerking met de combinatie itsme-Leuze is betrouwbaarheid erg belangrijk, niet alleen in kwaliteit maar ook in beschikbaarheid”, zegt directeur-eigenaar André van der Wei van Matco. “De orders lopen altijd via itsme, maar we schakelen ook wel rechtstreeks de expertise van Leuze in.”
-
Xeltis - Hart voor de zaakLees verderXeltis ontwikkelt technologie voor het maken van kunstbloedvaten en kunsthartkleppen. Toen ze voor de kwaliteitscontrole een professionele meetmachine nodig hadden, klopten ze bij itsme aan voor de besturingssoftware en datacollectie. Dat is goed bevallen. “Bij itsme hebben ze veel kennis in huis, weten ze alles van de hardware en kunnen ze snel schakelen met partners. En ze zijn flexibel.”
-
Bright Renewables - Van webinar tot concreet project voor predictive maintenanceLees verderOnder de noemer ‘FastForward’ ondersteunt itsme productverbetering en procesversnelling, onder meer door klanten te informeren over tijdbesparende oplossingen en slimme technieken. Zo werd voorjaar 2023 een webinar over predictive maintenance georganiseerd in samenwerking met KIM Plus Delta, consultants voor asset- en maintenance-management. Deelname van Bright Renewables leidde tot een concreet project voor predictive maintenance van Bright’s groengasinstallaties.
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws:
-
Signify - Nieuwe verlichtingsproductenLees verderMet de komst van de donkere dagen wordt het belang van verlichting, zowel binnen als buiten, duidelijker dan ooit. Licht speelt een essentiële rol in het creëren van sfeer en functionaliteit. Signify biedt een breed scala aan oplossingen die geschikt zijn voor diverse projecten en afgestemd kunnen worden op specifieke behoeften. Lees hieronder meer over de nieuwe producten van Signify.
-
Rittal - CX-consoleLees verderDe vernieuwde CX-console van Rittal biedt geavanceerde mogelijkheden voor machine- en systeemmonitoring en is een waardevolle aanvulling op jouw werkprocessen. Als opvolger van de TP-systemen biedt de CX-console innovatieve functies die niet alleen de efficiëntie verbeteren, maar ook de betrouwbaarheid van je systemen versterken. Dit nieuwe systeem is volledig compatibel met de populaire AX- en VX-toebehorenplatformen, wat zorgt voor een naadloze integratie binnen je bestaande infrastructuur.
-
Stahl Electromach - ISPAC BarriersLees verderDe verbeterde ISpac-isolatorbarrières van R. STAHL bieden intrinsiek veilige interfaces voor veldapparatuur. Ondermeer geschikt voor functionele veiligheid in SIL 2 en SIL 3 met eenvoudige installatie op DIN rail of een pac carrier / backplane.
-
Stahl Electromach - Explosieveilige lineaire armaturenLees verderR. STAHL's explosieveilige lineaire armaturen en LED-lichtoplossingen beschikken over geavanceerde, innovatieve LED-technologie. Standaard zijn ze voorzien van een elektrische aansluiting aan beide zijden, vijf-aderige doorvoerbedrading en een nieuw afdichtingssysteem voor een gecertificeerde IP66 / IP67 beschermingsgraad. De elektronische ballast die op de reflectorplaat van de LED-armaturen is gemonteerd, maakt de Ex lineaire armaturen onderhoudsvriendelijk. Welke versie je ook in jouw omgeving installeert, bij R. STAHL ben je in veilige handen.
Kijkt u ook eens naar deze trainingen die we aanbieden:
-
TIAP-NETWORKLees verderOntwerpers, programmeurs, inbedrijfstellers en gebruikers die op zoek zijn naar toepassingen en kennis in verband met netwerktechnologieën in een industriële omgeving.
-
PROFIBUS-INSTLees verderPROFIBUS is een robuuste veldbus. Velen zien echter nog niet in dat het een digitaal datacommunicatiesysteem is met eigen specifieke spelregels. Tijdens het installatiewerk zijn problemen vaak te wijten aan simpele fouten zoals een ontbrekende afsluitweerstand, verkeerde kabel, verwisselde aders etc. Daarom staat in steeds meer bestekken beschreven dat alleen gekwalificeerde installateurs het project mogen uitvoeren. Vanaf nu kunnen de installateurs in de Benelux ook aan deze eisen voldoen en zich onderscheiden van de niet gecertificeerde uitvoerders, doordat zij zich bekwaam hebben gemaakt in de spelregels en hun werk kunnen valideren. Dit geeft de aannemers een garantie dat de installatie door bekwame installateurs wordt uitgevoerd. Als deelnemer leert u hoe u een PROFIBUS probleem moet analyseren, identificeren en aanpakken. Theorie over bekabeling, afscherming, aarding, busparameters en meetinstrumenten vormt de basis van deze kennis. Met de hulp van praktische oefeningen op echte netwerken leert u hoe u deze theorie in de praktijk moet brengen.
-
PROFINET-INSTLees verderDe vraag naar PROFINET neemt sterk toe. Velen zien echter nog niet in dat het een digitaal datacommunicatiesysteem is met eigen specifieke spelregels. De meeste problemen ontstaan als gevolg van simpele fouten tijdens de installatie, zoals het onjuist gebruik van kabels of switches of zelfs het gebruik van een andere versie. Daarom staat in steeds meer bestekken beschreven dat alleen gekwalificeerde installateurs het project mogen uitvoeren. Met de juiste kennis van het PROFINET-netwerk, kunt u zich als installateur onderscheiden van de niet gecertificeerde uitvoerders, door zich bekwaam te maken in de spelregels om zo uw werk te kunnen valideren. Dit geeft de aannemers een garantie dat de installatie door bekwame installateurs wordt uitgevoerd. Als deelnemer leert u hoe u een PROFINET probleem moet analyseren, identificeren en aanpakken. Theorie over bekabeling, afscherming, aarding, busparameters en meetinstrumenten vormt de basis van deze kennis. Met de hulp van praktische oefeningen op echte netwerken leert u hoe u deze theorie in de praktijk moet brengen.
-
S5-SERVICELees verderNa het volgen van deze module kan de cursist: Werken met het STEP5 BASIS-pakket: voorinstellingen maken; programma’s in de PLC laden; gebruik maken van standaard documentatiemogelijkheden; PLC-programma’s bekijken, analyseren en testen. Hardware testen; I/O kaarten adresseren; Zowel hard- als softwarematige fouten in SIMATIC S5 PLC’s herkennen en oplossen. Deze training richt zich op de PLC's S5-90U/95U/100U/115U/135U/155U.