text.skipToContent text.skipToNavigation

Technical Support verkoopt nooit ‘nee’


itsme’s productspecialisten ondersteunen breed voor industrial automation

Technical Support van itsme is er voor alle vragen over industrial automation. Productspecialisten denken en kijken met de klant mee, op het hoofdkantoor in Nederland én vanaf de vestigingen in het buitenland. Noem het gerust uitdagend om in zo’n rap veranderende wereld alle kennis direct paraat te hebben. Maar goed, uiteindelijk is het z’n team daar wél om te doen, vertelt William van Heel van itsme. “Hoe gaaf is het, wanneer de klant snel weer verder kan.”

De bureaus in eilandjes van vier tegen elkaar; voor het team van Technical Support werkt dat wel zo prettig. Snel onderling overleggen, even bijspringen bij een complexe vraag: het is allemaal zo gedaan. Hoe anders is dat nu. Op het moment dat William van Heel zijn verhaal vertelt, gelden de coronamaatregelen volop. Dus werkt ook hij, als teamleader Technical Application Center bij itsme, vanuit huis. Dat was de eerste dagen uiteraard even wennen, al maakt deze bijzondere tijd ook creatief. “Er is geen drempel om elkaar níet te spreken. We bellen onderling veel met elkaar, we skypen en appen. Dat werkt goed.”

Bovendien, vertelt William, uiteindelijk verandert zelfs een periode van coronamaatregelen weinig aan de ondersteuning door Technical Support. Want ook nu bellen klanten met hun vragen over industrial automation. Denk bijvoorbeeld aan het onderhoud van machines. Aan de  inbedrijfstelling van nieuwe applicaties, of aan het verhelpen van een storing. De productspecialisten van Technical Support helpen en denken mee, veelal via telefoon en mail. Maar ook met behulp van een applicatie als TeamViewer, om zo op afstand mee te kijken in de software van de klant. En wie weet, vertelt William, zijn de mogelijkheden van virtual reality, voor fictieve en computergegenereerde beelden bij de klant, al dichterbij dan ze lijken. “Er is veel onderzoek naar, de ontwikkelingen gaan snel.”


Vierduizend telefoontjes per jaar

Hoe snel de veranderingen op het vlak van industrial automation gaan, heeft William de afgelopen jaren ervaren. “We krijgen tegenwoordig zo’n vierduizend telefoontjes per jaar. Dat zijn er minder dan vroeger, maar vergeet niet: de vragen van nu zijn veel complexer dan die van zo’n tien jaar geleden. Tools, software en interfaces worden weliswaar steeds gebruiksvriendelijker, maar tegelijkertijd nemen ook de mogelijkheden toe. We zijn nu langer bezig met een vraagstuk. Denk alleen al aan alle koppelingen en verbindingen. Lokaal, maar ook van de ene naar de andere kant van de wereld. Het vraagt meer van onze kennis.”

 

“We delen onze kennis breed, ook via trainingen”


Kortom, de wereld is veranderd – en niet zo’n beetje ook. Uitdagend? Dat zeker. Maar toch, het enthousiasme bij de productspecialisten van Technical Support wordt er niet minder om, vertelt William. “Ons team bestaat uit techneuten. Allemaal hbo-geschoold en allemaal liefhebbers van de bits en bytes. Om dan met techniek écht de diepte in te kunnen: dat is het leukste van ons werk.” Bovendien is er ook de afwisseling, vertelt William. “We zijn er naast technical support ook voor trainingen. Op locatie – bij de klant of bij ons – maar ook online. We delen onze kennis zo breed mogelijk.”


Altijd reactie binnen een dag

Nu de itsme-groep actief is in meerdere landen, is ook het werkveld van Technical Support vergroot. Vanuit de vestigingen in het buitenland bieden productspecialisten ondersteuning aan hun lokale klanten en werken ze nauw samen met hun collega’s op het hoofdkantoor in Nederland. William: “We staan altijd met minstens drie man klaar om vragen te beantwoorden. Soms reageren we al binnen vijf minuten. En altijd binnen een dag, met bijvoorbeeld de vraag om aanvullende informatie.” Een CRM-systeem zorgt voor realtime status-updates en laat zien of een vraag inmiddels is afgehandeld. In dat laatste geval is het meestal de klant zelf die Technical Support laat weten dat hij verder kan. William: “Dat zijn vaak geluksmomentjes, dat is waar we het voor doen.” 
 

“Motion komt meer en meer op de voorgrond”


Software, PLC’s, programmatuur: het is in een notendop waar de medewerkers van Technical Support zich vooral op richten. Toch beseft William maar al te goed dat dit beeld er in de toekomst heel anders uit kan zien. “Ik hoor wel eens dat programmeren helemaal zou verdwijnen. Zelf geloof ik daar niet in, maar een verschuiving, die is er zeer zeker. Motion komt meer en meer op de voorgrond, ook stellen klanten steeds vaker vragen over bijvoorbeeld een digital twin en Industrie 4.0. Logisch ook; het zijn de termen van nu, klanten willen daar iets mee. Dus is het aan ons om ook daarin mee te gaan.”

Nou zijn zulke vragen voor de toekomst niet direct de meest prangende. “Maar het zorgt vaak wel voor goede gesprekken”, zo geeft William aan. “Hoe gaaf is het, wanneer een klant aan het eind van het gesprek zegt dat hij weer snel verder kan. En mogelijk de oplossing zelfs al in huis heeft.”

Het is heus niet zo dat de productspecialisten van Technical Support altijd en direct een pasklaar antwoord hebben, vertelt William. “Daarvoor gaan de ontwikkelingen rondom zo enorm veel producten simpelweg te snel. Maar we houden onze kennis up-to-date. Weten onze bronnen te vinden en een klant eventueel door te verwijzen naar de juiste partij. Waar het om gaat, is dat we een klant nooit ‘nee’ verkopen. Echt, dat heb ik in al mijn jaren bij itsme nog nooit meegemaakt. En zou ik bovendien niet over m’n hart kunnen verkrijgen.”

 

De vraag achter de vraag

“Het is voor ons wel eens lastig te begrijpen dat wat wij doen complex is voor een ander”, vertelt William van Heel, Teamleader Technical Application Center bij itsme. Maar goed, hoe specifiek kan industrial automation soms ook zijn, als onderdeel van het totaalpakket van itsme. Techniek voert de boventoon, maar wat volgens William minstens zo belangrijk is, is die vraag achter de vraag. “Gaat het bijvoorbeeld alleen om die oplossing voor een specifieke vraag? Of speelt er meer? Alleen met doorvragen ontstaat een goed beeld van de situatie. En alleen dan kunnen wij de klant zo goed mogelijk helpen.”

​​​​​​​

Misschien vindt u deze succesverhalen ook interessant:

  • TESTIMONIAL
    8 nov. 2024
    Matco International - Veilige samenwerking
    Matco International heeft al bijna twintig jaar een relatie met itsme voor de levering van elektrotechnische componenten, waaronder veiligheidssensoren en -systemen van Leuze. “In onze samenwerking met de combinatie itsme-Leuze is betrouwbaarheid erg belangrijk, niet alleen in kwaliteit maar ook in beschikbaarheid”, zegt directeur-eigenaar André van der Wei van Matco. “De orders lopen altijd via itsme, maar we schakelen ook wel rechtstreeks de expertise van Leuze in.”
    Lees verder
  • TESTIMONIAL
    8 nov. 2024
    Van de Kar - Meer efficiëntie en diepgang met maatwerktraining
    Van de Kar Elektrotechniek heeft al vanaf de start in 2003 een relatie met itsme, voor de levering van materialen en ook voor Siemens-trainingen. Dit voorjaar werd er voor het eerst bedrijfsintern een maatwerktraining gegeven. “Dat is efficiënter. Onze jongens hebben al een bepaalde achtergrond, waardoor ze basiszaken kunnen overslaan en op specifieke onderdelen juist meer diepgang kunnen maken.”
    Lees verder
  • TESTIMONIAL
    8 nov. 2024
    Manders Automation - Elkaar uitdagen om het beter en slimmer te doen
    De relatie van Manders Automation met itsme kenmerkt zich door flexibiliteit en de drive om dingen beter en slimmer te doen. Bijvoorbeeld met het 2BIN-systeem voor het grijpvoorraadbeheer en met complete kits voor seriematige machinebouw. “Wij dagen elkaar constant uit. Ook willen we nog verdere stappen in digitalisering maken en duurzamer worden.”
    Lees verder
  • TESTIMONIAL
    8 nov. 2024
    Xeltis - Hart voor de zaak
    Xeltis ontwikkelt technologie voor het maken van kunstbloedvaten en kunsthartkleppen. Toen ze voor de kwaliteitscontrole een professionele meetmachine nodig hadden, klopten ze bij itsme aan voor de besturingssoftware en datacollectie. Dat is goed bevallen. “Bij itsme hebben ze veel kennis in huis, weten ze alles van de hardware en kunnen ze snel schakelen met partners. En ze zijn flexibel.”
    Lees verder

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws:

  • NEWS
    5 feb. 2025
    Festo - Persluchtverzorging
    Voor een maximale procesbetrouwbaarheid en een lange levensduur van jouw machines is een optimale persluchtverzorging essentieel. Als dealer van Festo helpen wij jou bij het kiezen van de juiste oplossingen voor een schone en efficiënte persluchttoevoer. Met het Festo-assortiment voorkom je storingen, minimaliseer je stilstand en verleng je de levensduur van uw pneumatische componenten.
    Lees verder
  • NEWS
    27 jan. 2025
    ABB - OHTV
    Voor toepassingen met hoge spanningen biedt ABB de hoogwaardige OTHV-lastscheiders voor 800 – 1000 VAC. De lastscheiders zijn essentieel voor de veiligheid en besturing van o.a. PV-systemen, energieopslag, marine en energieverdeelsystemen. Ze kenmerken zich door veiligheid, duurzaamheid, installatiegemak en veelzijdige toepassing.
    Lees verder
  • NEWS
    20 jan. 2025
    Siemens - SIMATIC WinCC Unified is het nieuwe Siemens-visualisatiesysteem voor automatiseringstoepassingen
    SIMATIC WinCC Unified is het nieuwe Siemens-visualisatiesysteem voor automatiseringstoepassingen. Het SIMATIC WinCC Unified-systeem bestaat onder andere uit de SIMATIC WinCC Unified-visualisatiesoftware en de nieuwe SIMATIC HMI Unified Comfort Panels.
    Lees verder
  • NEWS
    15 jan. 2025
    Eaton - LED-Lineaire Armaturen voor Gevaarlijke Gebieden van CEAG
    Veilig, betrouwbaar en efficiënt – de CEAG ExLin-armaturen combineren geavanceerde LED-technologie met geoptimaliseerd thermisch beheer en een robuuste, beproefde behuizing. Dit zorgt voor een langere levensduur, zelfs in de meest extreme omgevingen. Goedgekeurd voor gebruik in Zone 1 en Zone 21 gevaarlijke gebieden, biedt de Crouse-Hinds ExLin-serie een aanzienlijke verbetering in levensduur, efficiëntie en prestaties. Bovendien zorgt het voor een aantrekkelijke terugverdientijd vergeleken met traditionele fluorescentielampen.
    Lees verder

Kijkt u ook eens naar deze aanbiedingen:

Kijkt u ook eens naar deze trainingen die we aanbieden:

  • TRAINING
    22 jul. 2022
    TIAP-NETWORK
    Ontwerpers, programmeurs, inbedrijfstellers en gebruikers die op zoek zijn naar toepassingen en kennis in verband met netwerktechnologieën in een industriële omgeving.
    Lees verder
  • TRAINING
    PCS7-PRO v9
    De deelnemer leert aan de hand van voorbeelden en oefeningen om met PCS7 V9.1 een proces te implementeren, te onderhouden of beheren.
    Lees verder
  • TRAINING
    PROFIBUS-INST
    PROFIBUS is een robuuste veldbus. Velen zien echter nog niet in dat het een digitaal datacommunicatiesysteem is met eigen specifieke spelregels. Tijdens het installatiewerk zijn problemen vaak te wijten aan simpele fouten zoals een ontbrekende afsluitweerstand, verkeerde kabel, verwisselde aders etc. Daarom staat in steeds meer bestekken beschreven dat alleen gekwalificeerde installateurs het project mogen uitvoeren. Vanaf nu kunnen de installateurs in de Benelux ook aan deze eisen voldoen en zich onderscheiden van de niet gecertificeerde uitvoerders, doordat zij zich bekwaam hebben gemaakt in de spelregels en hun werk kunnen valideren. Dit geeft de aannemers een garantie dat de installatie door bekwame installateurs wordt uitgevoerd. Als deelnemer leert u hoe u een PROFIBUS probleem moet analyseren, identificeren en aanpakken. Theorie over bekabeling, afscherming, aarding, busparameters en meetinstrumenten vormt de basis van deze kennis. Met de hulp van praktische oefeningen op echte netwerken leert u hoe u deze theorie in de praktijk moet brengen.
    Lees verder
  • TRAINING
    PROFINET-INST
    De vraag naar PROFINET neemt sterk toe. Velen zien echter nog niet in dat het een digitaal datacommunicatiesysteem is met eigen specifieke spelregels. De meeste problemen ontstaan als gevolg van simpele fouten tijdens de installatie, zoals het onjuist gebruik van kabels of switches of zelfs het gebruik van een andere versie. Daarom staat in steeds meer bestekken beschreven dat alleen gekwalificeerde installateurs het project mogen uitvoeren. Met de juiste kennis van het PROFINET-netwerk, kunt u zich als installateur onderscheiden van de niet gecertificeerde uitvoerders, door zich bekwaam te maken in de spelregels om zo uw werk te kunnen valideren. Dit geeft de aannemers een garantie dat de installatie door bekwame installateurs wordt uitgevoerd. Als deelnemer leert u hoe u een PROFINET probleem moet analyseren, identificeren en aanpakken. Theorie over bekabeling, afscherming, aarding, busparameters en meetinstrumenten vormt de basis van deze kennis. Met de hulp van praktische oefeningen op echte netwerken leert u hoe u deze theorie in de praktijk moet brengen.
    Lees verder