text.skipToContent text.skipToNavigation


Wanneer tijdsdruk de agenda beheert


 

Betrouwbare technische backup maakt voor Etec Systems het verschil

Ontwerp en aflevering van industriële turnkeyprojecten, het automatiseren van besturingssystemen; Mario Claes, eigenaar van Etec Systems in Balen (België), put hiervoor al veertien jaar uit een continu groeiende bron aan ervaring. Elke situatie legt weer unieke uitdagingen bloot. Elke oplossing draagt bij aan een bredere kennis. Maar in een markt waarin de ontwikkelingen razendsnel gaan, kun je niet alle kennis zelf in huis hebben. Zeker niet als de tijd ontbreekt om uitgebreid te testen. En dat is precies waar de samenwerking met itsme Breemes om de hoek komt kijken.
 

Vanuit zijn kantoor aan huis belt Mario in voor ons Skype-gesprek. In eerste instantie is de verbinding niet optimaal. “Even iemand bellen van IT”, zegt hij met een knipoog. Waarop zijn zoon met een paar ogenschijnlijk simpele handelingen het probleem verhelpt. Het illustreert zijn samenwerking met itsme Breemes: als software engineer heeft hij bij elk project een duidelijke visie over zijn aanvliegroute. itsme Breemes ondersteunt hem bij specialistische hiaten. Mario: “Daar kan ik zelf induiken, maar het testen en finetunen kost ook tijd.” De ervaring die hij opdoet bij het meekijken, steekt hij bovendien in zijn zak. 

Ook voor de componenten – zo’n 95% van de klantenkring bedient Etec Systems met Siemens – klopt hij aan bij itsme Breemes. Zij dragen de onderdelen aan die het beste bij die ene specifieke situatie passen. Zo zoeken ze proactief uit wat een opvolger van een product voor impact heeft. Peter Devue, technisch afgevaardigde Industrial Automation bij itsme Breemes: “Moet er bijvoorbeeld eerst een update gedraaid worden om issues te voorkomen? Mario kennende, zal hij dit van tevoren ook wel testen, maar als wij dit doen, bespaart hem dat tijd. En het voorkomt vervelende verassingen op het moment dat hij bij zijn eindklant staat en het onderdeel al is ingebouwd.” 
 

Snel schakelen onder druk

Dat Mario het volste vertrouwen heeft in itsme Breemes als technisch partner bleek begin dit jaar. Hij reisde naar Oostenrijk af om daar met drie software engineers aan een volledig automatische productielijn te werken en aan de communicatie naar de AGV (automatisch geleid voertuig). Zijn rol besloeg het opzetten van de draadloze communicatie tussen de machines en het MES (manufacturing execution system).

​​​​​​​Een onderdeel van die machines betrof een traversiewagen voor het automatisch verplaatsen van pallets. De informatie van deze pallets wordt opgehaald uit het MES met een gegenereerd ordernummer. De tracking van deze pallet tijdens het transport tussen de machines is dus cruciaal om bij het uiteinde van het volledig automatisch proces de juiste productgegevens van de label-applicators te krijgen. Om het exacte moment te bepalen waarop de traversiewagen de informatie ontvangt van het MES, moet eerst diens positie vastgesteld worden. En daarvoor is het noodzakelijk dat de traversiewagen steeds goede communicatie heeft met het besturingssysteem. Mede door de tijdsdruk bleek dat een enorme uitdaging te zijn. Na een aantal uren – het was inmiddels maandagmiddag en de deadline van woensdagochtend kwam in zicht – schakelde Mario de Technical Support desk van itsme Breemes in Zonhoven in.

“We nemen de kennis en ervaring mee die we opdoen via Technical Support”​​​​​​​

Dinsdagochtend heeft Mario het probleem voorgelegd. ’s Middags namen twee productspecialisten zijn systeem over via TeamViewer en binnen het uur was alles geregeld. Mario en zijn partners konden prima meekijken en zagen daardoor ook direct waar zij zelf vastliepen. 


Volwaardig technisch partnerschap​​​​​​​

Tijdsdruk is typerend voor de markt waarin Etec Systems opereert. Mario: “Had ik met diezelfde case bij een grotere organisatie aangeklopt, dan was de procedure veel trager geweest. Bij itsme Breemes verkrijg ik snel een oplossing.” En dat is wel zo efficiënt wanneer je, zoals Etec Systems, regelmatig met verschillende andere partijen aan een project werkt. Als de rest niet verder kan doordat Mario stilstaat, is snelheid essentieel. Bovendien werkt hij vaak met strakke deadlines, zodat een korte responstijd het verschil maakt en ademruimte creëert tijdens het aanlopen van machines. Of zoals hij dat zelf uitdrukt: “Die mijlpalen moéten gehaald worden.” 

Het Technical Support team wordt vooral gedreven door enthousiasme. En daar hoort doorvragen bij. Dat iets werkt, is één ding, dat het optimaal functioneert, daar zit voor hen de echte uitdaging.  Peter: “Je voelt vanzelf de zin om tot een oplossing te komen.” Mario herinnert zich zijn allereerste case met itsme Breemes: “Technical Support had me geholpen bij het instellen van een wireless systeem met Wi-Fi op een rijwagen, een project in Oost-Duitsland. Na de inbedrijfstelling kwamen sommige signalen echter dubbel binnen. Hierdoor gingen de safety signalen over in time out. En dat veroorzaakte problemen.” 

De itsme Breemes productspecialist dook opnieuw in het project. Hij vroeg naar foto’s van de omgeving van het systeem. Daaruit bleek dat het zendsignaal te sterk was, wat de reflecties veroorzaakte. Het verlagen van de zendsterkte bleek de oplossing. Het is juist die extra stap waardoor Mario in itsme Breemes een volwaardig technisch partner vindt in plaats van alleen een distributeur. “Mochten we ergens niet uitkomen, dan zoeken we contact met Technical Support. En de kennis en ervaring die we zo opdoen, nemen we dan meteen mee. Dat is echt het voordeel van deze samenwerking.” 

“Je voelt vanzelf de zin om tot een oplossing te komen”​​​​​​​

Daarmee heeft Etec Systems een belangrijke backup in handen. Hij informeert vooraf Technical Support dat er een inbedrijfname gepland is. Zij zorgen ervoor dat er iemand paraat staat. Indien nodig, kan die zich vastbijten in de zaken waar Etec Systems tegenaan loopt. “Voor dat project in Oostenrijk zijn we vertrokken zonder de machines te hebben opgesteld in Nederland. Daar was geen tijd voor. Alles is daar in elkaar gezet, zonder vooraf te testen. We gaan erheen, starten het op en als het nodig is, kunnen we terugvallen op Technical Support van itsme Breemes. Dat is belangrijk. Zo kan ik met een gerust gemoed vertrekken.” 



​​​​​​​


 


Van concept tot praktijk

Mario zit al zijn hele leven in de techniek; sinds 2006 werkt hij als zaakvoerder van Etec Systems, waar hij zich heeft toegelegd op het automatiseren van machines. Toch is Etec Systems allerminst een installatiebedrijf in de traditionele zin van het woord. Mario is vanaf het eerste uur betrokken bij het automatiseringsproces. De wensen van zijn klant werkt hij aan de tekentafel uit tot een volledig concept en pas na de inbedrijfname zit zijn taak erop. Zijn expertise ligt binnen de besturingstechniek en alle software-configuratie en -programmering die daarbij komt kijken. De werkzaamheden gebeuren op locatie of in het pand van Etec Systems,  waar al diverse machines & robotinstallaties zijn opgebouwd en getest.
 

Misschien vindt u deze succesverhalen ook interessant:

  • TESTIMONIAL
    8 nov. 2024
    Matco International - Veilige samenwerking
    Matco International heeft al bijna twintig jaar een relatie met itsme voor de levering van elektrotechnische componenten, waaronder veiligheidssensoren en -systemen van Leuze. “In onze samenwerking met de combinatie itsme-Leuze is betrouwbaarheid erg belangrijk, niet alleen in kwaliteit maar ook in beschikbaarheid”, zegt directeur-eigenaar André van der Wei van Matco. “De orders lopen altijd via itsme, maar we schakelen ook wel rechtstreeks de expertise van Leuze in.”
    Lees verder
  • TESTIMONIAL
    8 nov. 2024
    Van de Kar - Meer efficiëntie en diepgang met maatwerktraining
    Van de Kar Elektrotechniek heeft al vanaf de start in 2003 een relatie met itsme, voor de levering van materialen en ook voor Siemens-trainingen. Dit voorjaar werd er voor het eerst bedrijfsintern een maatwerktraining gegeven. “Dat is efficiënter. Onze jongens hebben al een bepaalde achtergrond, waardoor ze basiszaken kunnen overslaan en op specifieke onderdelen juist meer diepgang kunnen maken.”
    Lees verder
  • TESTIMONIAL
    8 nov. 2024
    Manders Automation - Elkaar uitdagen om het beter en slimmer te doen
    De relatie van Manders Automation met itsme kenmerkt zich door flexibiliteit en de drive om dingen beter en slimmer te doen. Bijvoorbeeld met het 2BIN-systeem voor het grijpvoorraadbeheer en met complete kits voor seriematige machinebouw. “Wij dagen elkaar constant uit. Ook willen we nog verdere stappen in digitalisering maken en duurzamer worden.”
    Lees verder
  • TESTIMONIAL
    8 nov. 2024
    Xeltis - Hart voor de zaak
    Xeltis ontwikkelt technologie voor het maken van kunstbloedvaten en kunsthartkleppen. Toen ze voor de kwaliteitscontrole een professionele meetmachine nodig hadden, klopten ze bij itsme aan voor de besturingssoftware en datacollectie. Dat is goed bevallen. “Bij itsme hebben ze veel kennis in huis, weten ze alles van de hardware en kunnen ze snel schakelen met partners. En ze zijn flexibel.”
    Lees verder

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws:

  • NEWS
    14 nov. 2024
    Legrand - Transformatoren
    Met transformatoren breng je de kwaliteit van jouw vermogen op peil. In het energiedistributie-assortiment van Legrand vind je eenfasige, open besturings- en signalisatietransformatoren met een vermogen tot en met 8000VA.
    Lees verder
  • NEWS
    13 nov. 2024
    Danfoss - De iC2-Micro programmeren
    iC2-Micro is verkrijgbaar met een snelle adapter voor PC-programmering, zelfs zonder netvoeding. Deze frequentieregelaar heeft Smart Logic Controller (SLC) voor eenvoudige aanpassing en is UL LZGH2/8 gecertificeerd voor gebruik in systemen met A2L-koelmiddelen.
    Lees verder
  • NEWS
    12 nov. 2024
    Legrand - Draadgoot Fasclic+
    FASCLIC+ draadgoten van Legrand zijn een innovatieve oplossing voor het installeren van draadgoten, vooral ontworpen voor snelheid en gebruiksgemak. De draadgoten zijn voorzien van een geïntegreerd klikkoppelingssysteem, wat betekent dat ze zonder gereedschap geïnstalleerd kunnen worden, zelfs in krappe ruimtes zoals onder plafonds of tegen muren.
    Lees verder
  • NEWS
    8 nov. 2024
    ABB - Hulpcontacten voor AF-magneetschakelaars
    Met de AF-serie magneetschakelaars biedt ABB een compleet assortiment accessoires, thermische of elektronische overbelastingsrelais en aansluitaccessoires. Nieuw in het programma is het 2-polige hulpcontact voor montage aan de voorzijde dat speciaal is ontworpen voor AF-schakelaars tot 100 A.
    Lees verder

Kijkt u ook eens naar deze aanbiedingen:

Kijkt u ook eens naar deze trainingen die we aanbieden:

  • TRAINING
    22 jul. 2022
    TIAP-NETWORK
    Ontwerpers, programmeurs, inbedrijfstellers en gebruikers die op zoek zijn naar toepassingen en kennis in verband met netwerktechnologieën in een industriële omgeving.
    Lees verder
  • TRAINING
    WinCC-SCADA
    De mogelijkheden van WinCC leren kennen en toe te passen
    Lees verder
  • TRAINING
    PCS7-NET V9
    De praktijk heeft geleerd dat bij aanvang van de PCS7 Systeem- en Servicecursus de cursisten te weinig praktijkkennis hebben om goed aan de slag te kunnen met de praktijk opdrachten. Tevens kent men te weinig de mogelijkheden van S7- en TCP koppelingen om een werkende verbinding op te bouwen tussen PC en PLC. Deze cursus is dan ook uitermate geschikt als voorbereiding op de PCS7 cursus voor deelnemers met te weinig basiskennis netwerktechnologie SIMATIC S7.
    Lees verder
  • TRAINING
    BASIS-MV
    Deze cursus is bestemd voor service-, storings- of onderhoudstechnici. (technische) inkoper of (hoofd) TD.
    Lees verder