text.skipToContent text.skipToNavigation


Service als motor van de zaak
 



Kits bieden Yerseke Engine Services continuïteit en flexibiliteit

Bij Yerseke Engine Services, kortweg YES, draait alles om excellente serviceverlening. En dat moet ook wel, in een wereld waarin stilstand achteruitgang is; elke dag dat een schip stilligt, is ontzettend kostbaar. Praktisch en efficiënt werken zijn dan sleutelbegrippen. De onderdelen voor hun elektrische schakelkasten betrekt YES als kits – klantspecifiek samengestelde pakketten – bij itsme. Die werkwijze sluit naadloos aan bij een bedrijf dat dag en nacht paraat staat voor de scheepvaart. 

Hoe belangrijk is snel handelen voor YES? Andries van Belzen (projectleider), vergelijkt het met wegtransport. “Is een vrachtwagen kapot, dan wordt er een andere wagen ingezet die de trailer overneemt. Dat gaat bij een schip nou eenmaal veel lastiger. Een schip moet 24 op 7 blijven varen en daar hebben we ook onze serviceverlening op aangesloten.” De monteurs van YES weten daardoor niet altijd wat hun standplaats de volgende dag is. Dat kan ergens aan boord van een binnenvaartschip zijn, maar net zo goed op een vrachtschip in het Panamakanaal. 

En dat zijn alleen nog de reparaties; als het op scheepsmotoren aankomt, past het bedrijf uit Zeeland de kennis en ervaring die ze in ruim 30 jaar opbouwden, op een veel breder vlak toe. Hun expertise ligt in het reviseren van motoren, keerkoppelingen en generatoren voor de scheepvaartindustrie. Daarnaast bouwen ze scheepsmotoren op volgens de regeltechnische wensen en specificaties van hun klanten. Een nieuwbouwproject, een volledige refit waarbij de motor preventief vervangen wordt of liever een revisie zodat een motor er weer 60.000 uren tegenaan kan? Bij YES draaien ze daar hun hand niet voor om, of het nu binnenvaart betreft of zeevaart. 

“Het mooie aan onze samenwerking? Je hebt die specifieke materialen altijd beschikbaar”

Andries vertelt dat het bedrijf zelf een systeem heeft ontwikkeld waarmee een motor kan worden aangestuurd en gemonitord, het Marine Control & Monitoring Device (MCMD). “Daarmee kunnen we de motor starten en stoppen, gas geven en schakelen. Als er iets fout gaat, lezen we de alarmering ermee uit.” Scheepsmotoren in het hart van de werkzaamheden dus. Daarbinnen heerst een grote diversiteit aan mogelijkheden die echter één ding gemeen hebben: alles staat of valt met een ijzersterke service. Bij YES staat serviceverlening voor snel schakelen en korte lijnen die zich niets aantrekken van weekenden of kantoortijden. Dat vraagt om een strak voorraadbeheer en een efficiënte productie. “We moeten wel, want een schip dat stilligt, omdat we een onderdeel van een paar euro niet op voorraad hebben? Ondenkbaar.”
 

Bouwpakket brengt efficiëntie

Toch was daar die wens om de bedrijfsprocessen verder te optimaliseren en werd itsme uitgenodigd om de mogelijkheden te onderzoeken. 

De oplossing lag in kitten. Paul Mullenders, consultant Connected Business bij itsme, legt uit dat daarbij alle componenten om de speciale elektrische schakelkasten van een scheepsmotor te bouwen, door itsme als één vooraf samengesteld pakket worden aangeleverd. Indien gewenst, is de kast dan zelfs al op kleur gespoten. “Zo’n kit krijgt een eigen artikelnummer. Eén kit bevat tot zo’n veertig verschillende componenten, hoofdzakelijk van Schneider Electric en Phoenix Contact, in verschillende aantallen. Of YES er nu twee of vijf bestelt, alles zit netjes per kit bij elkaar geordend. Dat geeft overzicht. We doen dat allemaal vanuit ons Value Added Service Center (VASC), dat uitsluitend gericht is op de levering van kits en assemblages. Alles gebeurt klantspecifiek, ook als we met de klant afspreken om naast de kits losse componenten op voorraad te houden. En we bewaken de voorraad. Signaleren we dat het hard gaat, dan stellen we in overleg met YES onze voorraad bij.” 
 

Continuïteit komt eerst

Arno Capelle, accountmanager bij itsme, voegt daaraan toe dat snel leveren op de eerste plaats staat. “Wij zijn immers ook afhankelijk van de levertijden van onze leveranciers. Daarom wegen we per geval af of het nodig is een extra hoeveelheid in te kopen. Daarmee stellen we de leverbetrouwbaarheid van YES en andere klanten veilig.”

Andries knikt bevestigend. “Die continuïteit is voor ons bedrijf absoluut belangrijk. Het is handig dat er ook losse onderdelen specifiek voor ons op voorraad liggen. Grijpen we zelf een keer mis, dan bel ik Arno en hebben we alles toch snel in huis. Het mooie aan onze samenwerking is dat ook die heel specifieke materialen zo altijd beschikbaar zijn. In die zin is itsme een verlengstuk van ons magazijn.” 

“Specifieke materialen zijn zo altijd beschikbaar. In die zin is itsme een verlengstuk van ons magazijn”

Terug naar de kits. Het bouwen van een elektrische besturingskast duurt zo’n twaalf tot veertien uur. Die tijd zijn de monteurs inmiddels niet meer kwijt met het bij elkaar zoeken van de onderdelen. “Voor ons is deze werkwijze ontzettend fijn: wij bestellen één artikelnummer. Eén kit is een compleet bouwpakket en dat is gewoon ideaal. Het zorgt voor efficiëntie en overzicht, omdat je heel makkelijk ziet wat je op voorraad heb. En degene die de besturingskast in elkaar gaat zetten, hoeft niets meer uit te zoeken of te sorteren.” Wat voor YES ook een vereiste was: de administratie moest net zo efficiënt ingericht zijn. Daartoe koppelde itsme hun artikelnummers aan die van YES en voegde daar per onderdeel een duidelijke omschrijving aan toe. Op die manier kan YES bestellingen plaatsen aan de hand van hun eigen artikelnummers. En bij het opvragen van informatie weet de itsme-medewerker aan de hand van een omschrijving om welk artikel het gaat. 

Het afgelopen jaar zijn er ongeveer vijftig kits geleverd aan YES. Andries is tevreden over hoe het loopt. “We zijn nu bezig om ook voor andere samengestelde onderdelen kits te laten maken, zoals bedieningshendels en keerkoppelingsbedradingskasten. Dan hoeven we straks ook voor de kleinere projecten maar één doos uit het magazijn te pakken waar we direct mee aan de slag kunnen. Daar zien we absoluut het voordeel van.”



 














Meer dan een motor 

Het volledige YES-team bestaat uit vijftig personen. Ze beschikken over een goed uitgeruste werkplaats, een speciale fuel unit voor de revisie van brandstofpompen, injectoren en regulateurs, en een compleet uitgeruste proefstand waarmee alle relevante zaken van een motor worden getest onder dezelfde omstandigheden als aan boord. Daarnaast kijken ze bij YES ook vooruit, vertelt Andries van Belzen. Hij doelt daarmee op de aangescherpte emissie-eisen voor de binnenvaart, waarbij 2021 nog als overgangsjaar geldt. “Een motor is daardoor niet alleen meer een motor. Er komt straks een uitlaatgasnabehandeling achter. We zijn druk bezig ons daarin te verder te ontwikkelen. Zo kunnen we ook in de toekomst onze service aan blijven bieden.” 
 

Misschien vindt u deze succesverhalen ook interessant:

  • TESTIMONIAL
    12 jul. 2024
    DigiFlow - Leven van de klant makkelijker maken
    Als technisch dienstverlener levert Breemes PLC’s, drives en andere materialen aan klanten. Klanten als industrieel automatiseerder Digi-Flow. Omzet is echter niet de ultieme indicator van een goede relatie, vinden beide partijen. Meedenken over oplossingen en het leveren van kennis zijn ook belangrijk. Uiteindelijk moet Breemes het leven van de klant makkelijker maken, vindt CEO Eric Decant van Digi-Flow. Digi-Flow in Antwerpen begeleidt industriële bedrijven in hun transformatie naar slimme industriële omgevingen met behulp van industriële automatisering en digitalisering. Het bedrijf ontstond in 2020 uit de verzelfstandiging van ESAS Automation. Solindus, het latere ESAS, werd na de oprichting in 2003 door Eric en Robert Decant uitgebouwd tot een onderneming met 2.000 medewerkers. Met Digi-Flow wilden ze terug naar het kleinschalige ondernemerschap. Nu is Eric Decant de CEO van het bedrijf, dat ruim dertig medewerkers telt. “Ik ben nog ambitieus, maar wil niet meer dat soort zware trajecten naar die schaalgrootte afleggen.” Inmiddels is hij zijn zoon aan het inwerken om het roer over te nemen. Daarmee is Digi-Flow een echt familiebedrijf, zoals ook is terug te vinden in de kernwaarden: co-creatie, langetermijnvisie, levenslang groeien en humaan.
    Lees verder
  • TESTIMONIAL
    11 jul. 2024
    ATR Engineering - Korte levertijden voor componenten en beslissingen
    Snel kunnen schakelen is cruciaal voor het succes van industriële automatiseringsprojecten. Dat betreft niet alleen het leveren van componenten, maar ook het nemen van beslissingen. Korte lijntjes zijn dan belangrijk. Die waren er in het project voor de besturing van een waslijn voor plastic PET-snippers, waarin ATR Engineering en itsme intensief samenwerkten. “De meerwaarde van onze samenwerking is dat we enorm snel op klantvragen kunnen anticiperen.” Met tien jaar ervaring in industriële automatisering op zak begon Adrie van Triest in 2019 zijn eigen onderneming. ATR Engineering in Berkel-Enschot legt zich met een brede aanpak toe op hardware en software engineering. “Ons specialisme is het aanbieden van totaaloplossingen voor industriële automatisering waarbij het ontwerpen van PLC-besturingen centraal staat. Wij gaan met een klant in gesprek over openstaande automatiseringsvraagstukken en vooraf bepalen we samen de eisen en wensen voor een project. Ook bieden we flexibele ondersteuning bij projecten of inbedrijfstellingen.” ATR Engineering is een klein bedrijf met op dit moment vier engineers van verschillende disciplines in dienst. Daaromheen zit een vaste ‘flexibele schil’ van engineers en monteurs om de piekmomenten op te vangen.
    Lees verder
  • TESTIMONIAL
    10 jul. 2024
    Top Cold Control - Korte lijntjes voor energiemanagement en projectsamenwerking
    Specialist in industriële koudetechniek Top Cold Control voert complete projecten uit en daarin mag energiemanagement tegenwoordig niet ontbreken. Dat begint met heel veel meten. Voor een vrieshuis in Amsterdam ontwierp itsme in samenspraak met Top Cold Control en de klant een oplossing voor integratie van de energiemeting in de besturing. Top Cold Control uit Nieuwkuijk, gespecialiseerd in industriële koudetechniek, realiseert grote projecten bij klanten in Nederland, België, Duitsland en via hen ook elders in de wereld. Het gaat om koel- en vriesinstallaties voor onder meer slachterijen, verwerkingsbedrijven, vrieshuizen en transportbedrijven. Top Cold Control kan met alle voorkomende koudemiddelen uit de voeten, maar heeft als specialisme het toepassen van de natuurlijke koudemiddelen ammoniak (NH3) en koolzuurgas (CO2). Voor snel invriezen levert Top Cold Control geavanceerde, energiezuinige invriestunnels. “Het bedrijf onderscheidt zich door de korte lijntjes”, zegt operationeel manager Arjan Maas. “Wij zijn altijd bereikbaar en klanten krijgen bij ons meteen de juiste persoon aan de lijn.”
    Lees verder
  • TESTIMONIAL
    19 apr. 2024
    Dymotec - Open lijnen in een ‘perfecte storm’
    Door Covid-19 en de wereldwijde componentenschaarste kwam de industrie in een ‘perfecte storm’ terecht. Industrieel automatiseerder Dymotec en Breemes hielden de telefoonlijnen continu open om met creativiteit en proactiviteit samen het schaarsteprobleem aan te pakken. Dymotec in Olen (B) legt zich toe op industriële automatisering in uiteenlopende sectoren, van food en farma tot logistiek en metaal. Het bedrijf bestaat dertig jaar en is in 2022 toegetreden tot de Jeco Energies-groep. Dymotec telt nu zo’n vijftig medewerkers en beschikt daarnaast over een flexibele schil met techniekers, programmeurs en projectengineers. Al sinds haar oprichting heeft de Kempense onderneming een relatie met (de voorgangers van) Breemes.
    Lees verder

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws:

  • NEWS
    9 sep. 2024
    Siemens - SIRIUS 3SK
    Siemens maakt het al jaren eenvoudig om lokale veiligheidstoepassingen snel en efficiënt te implementeren - met SIRIUS 3SK. De 3SK veiligheidsrelais bieden maximale functionaliteit en besparen tegelijkertijd ruimte in de schakelkast.
    Lees verder
  • NEWS
    5 sep. 2024
    Eaton - Eaton lanceert nieuwe 1000 V DC snelle zekeringen voor EV-laadstations
    De FWE hoge snelheid zekeringen van de Eaton Bussmann®-serie zijn een ideale keuze voor het beschermen van een DC-laadstation tot 400 kW. Ze ondersteunen de CCS- en CHAdeMO-protocollen voor het laden met gelijkstroom (DC) van elektrische voertuigen aan snelladers. De FWE-zekeringen zijn compact en bestendig tegen hoge temperaturen waardoor ze uitermate geschikt zijn voor compacte toepassingen.
    Lees verder
  • NEWS
    4 sep. 2024
    Bals - Professionals kiezen steeds vaker voor schroefloze klemtechniek van Bals
    CEE-contactmaterialen zijn tegenwoordig ook verkrijgbaar met schroefloze klemtechniek. Dat maakt een snelle montage mogelijk en jaarlijkse controle van lostrillende schroeven is overbodig. Maar niet elke klemtechniek staat garant voor betrouwbare resultaten. Professionals kiezen daarom voor de beste schroefloze klemtechniek: QUICK-CONNECT van Bals.
    Lees verder
  • NEWS
    3 sep. 2024
    OBO Bettermann - Industriële oplossingen
    OBO begrijpt dat het essentieel is om efficiëntie en veiligheid te waarborgen in industriële omgevingen. OBO biedt diverse producten aan perfect toepasbaar zijn in de industrie, zoals de HoverCube, bedradingskoker LK4/LKV en verspangoot.
    Lees verder

Kijkt u ook eens naar deze aanbiedingen:

Kijkt u ook eens naar deze trainingen die we aanbieden:

  • TRAINING
    22 jul. 2022
    TIAP-NETWORK
    Ontwerpers, programmeurs, inbedrijfstellers en gebruikers die op zoek zijn naar toepassingen en kennis in verband met netwerktechnologieën in een industriële omgeving.
    Lees verder
  • TRAINING
    S7-PROG1
    Na het volgen van deze module kan de cursist: Een besturingsconcept maken. Systematisch ontwerpen en gestructureerd programmeren. Toestand diagrammen ontwerpen en deze omzetten in S7-programma’s. Basisfuncties in bouwstenen programmeren. Informatie uit databouwstenen gebruiken.
    Lees verder
  • TRAINING
    S7-PROG2
    Na het volgen van deze module kan de cursist: complexe programma’s lezen; complexe programma’s schrijven.
    Lees verder
  • TRAINING
    S7-SERVICE
    Na het volgen van deze module kan de cursist: SIMATIC S7 PLC’s mechanisch en elektrisch opbouwen. PROFIBUS DP opbouwen en Master Slave deelnemers aansluiten. StoringsLED’s interpreteren. Configuratie testen. I/O kaarten adresseren via STEP7 software. Een compleet programma gestructureerd inbedrijfnemen, zowel hard- als softwarematige fouten in SIMATIC S7 PLC’s herkennen en oplossen.
    Lees verder